1. Ruokailu ja syöminen

Säännöllinen syöminen, 3-4h välein.

Olo pysyy virkeänä ja tasaisempana, kun muistaa syödä säännöllisin väliajoin. Tasaisesti rytmitetty syöminen viisi kertaa päivässä pitää kehon ja mielen energisinä. Kun päivään kuuluu lounaan ja päivällisen lisäksi kunnon aamu-, väli- ja iltapala, aterioiden välissä ei tule niin paljon mielitekoja ja tarvetta napostella.

  • Millainen on sinun päivärytmisi? Tee siitä kuva piirtämällä tai tietokoneella.
  • Voit myös miettiä missä kodin päivää olet nälkäinen, iloinen ja energinen ja milloin olet väsynyt? Onko päivässä joku kohta jolloin tekee aina mieli jotain herkkuja? 

Monipuolinen ja värikäs ateria.

Jos lautasella on montaa väriä, silloin saat monipuolisesti ravintoaineita. Yleisohjeena voi pitää sitä, että mahdollisimman värikäs ja tumma ruoka tekee vatsalla ja sinulle hyvää. Lautasmallin mukainen annos on hyvä tavoite.

Välipalallla hyvä ohjesääntö on: Jotain viljatuotetta, jotain valkoista (maitotuotetta tai vastaava) ja jotain värikästä (kasvikset, hedelmät ja marjat).

  • Millaisia annoksia sinun päivääsi kuuluu? Kuvaa tai piirrä yhden päivän ruokailut.
  • Osaatko katsoa ruokakolmiosta, mitä pitäisi syödä eniten? Mitä vähiten?
  • Millaisia välipaloja syöt? Kirjoita tai kuvaa 3 erilaista terveellistä välipalaa.
  • Tiedätkö minä on Sydänmerkki? Mitä hyötyä siitä on sinulle ja perheellesi?

Kasviksia ja hedelmiä riittävästi.

  • Kasviksia, vihanneksia, hedelmiä tai marjoja on hyvä syödä paljon: kourallinen joka ruualla. 5-6 kourallista päivässä.
  • Millaisista kasviskourallisista sinä pidät? Mitkä ovat suosikkejasi? Kuvaa oma juliste.
  • Osaatko tehdä hedelmistä ja kasviksista erilaisia muotoja tai eläimiä? Kokeilkaa yhdessä luokassa! Ja myös kotona voit ilahduttaa perhettäsi, tekemällä yllätykseksi hedelmätaidetta

Syömiseen liittyviä taitoja opitaan koko ajan

Millainen ruokailija sinä olet tällä hetkellä?

Mikä on sinun vahvuutesi syömiseen liittyvissä asioissa? Entä keittiötaidoissa?

Millaisia ruokia teidän perheessä tykätään syödä?

Osaatko itse valmistaa jo jonkin ruuan?

Herkkuja kohtuudella.

Herkut kuuluvat elämään, mutta niitä ei voi syödä joka päivä.

  • Millaisia ovat teidän perheen arkiruuat ja millasia ruokia syödään kun halutaan juhlistaa jotakin?
  • Herkuissa on paljon sokeria. Mitä ajatuksia sokerikuvat herättävät?