Hyppää sisältöön

Ruokailon ideoita 2-5-vuotiaiden ryhmiin

Tervetuloa mukaan viettämään ”Iloa ruuasta ja hyvää mieltä ruokapöytään!” – teemaviikkoa!

Ruokailutilanne ei ole lapsille pelkkää vatsantäyttämistä vaan tärkeä osa päivittäistä kohtaamista ja yhdessäoloa. Ruokailu on aina myös oppimistilanne, jossa ruokaosaaminen karttuu ja syvenee vähitellen. Miellyttävä yhteinen hetki ja myönteinen ilmapiiri ruokaa ja syömistä kohtaan houkuttelevat ruokailoa esiin ja rohkaisevat myös varovaisempia ruokailijoita tutustumaan uusiin makuihin.

Tähän materiaaliin olemme koonneet hauskaa ruokapuuhaa ja ideoita ruokakasvatukseen viikon jokaiselle päivälle. Lisäksi ideoita on myös perheille ja kotiin lähetettäväksi.

Materiaalit on suunniteltu vasu ja varhaiskasvatuksen ruokailusuositukset huomioiden, joten sen avulla on helppoa toteuttaa niissä kokonaisvaltaiselle ruokakasvatukselle asetettuja tavoitteita.

Tervetuloa mukaan hyvän mielen ruokapöytään! 🙂

Kurkkaa teemaviikon kaikki ladattavat materiaalit – vaikkapa hauska tarjotintabletti

Teemaviikon materiaalit myös esi- ja alkuopetukseen 

Kaikki ruokakasvatuksen ideat ja vinkit

Maanantai – Minä ja ruoka

Ruokaan liittyy paljon ajatuksia ja mielipiteitä. Toiset ruuat maistuvat hyvältä ja toiset vähemmän hyviltä. Uusiin ruokiin tutustuminen voi tuntua jännittävältä ja siihen tarvitaan rohkeutta. Uskaltaisitko ensin haistaa tai vaikka nuolaista?

Maanantaina pohditaan omia lempiruokia.

    • Montako lempiruokaa sinulla on?
    • Piirrä/maalaa/askartele niistä yksi.

    Iloinen NAM-tehtäväsivu tukee lapsen tervettä ruokasuhdetta. Tehtävän voi täyttää lasta haastattelemalla päiväkodissa tai kotona. Tehtävässä pohditaan mm. omien ja vanhempien lempiruokia ja uusien makujen maistamista.

    NAM-tehtäväsivu lapsille ja perheille

    Kevätauringon sulattaessa lumet on taas ihanaa päästä kokkailemaan hiekkakakkuja ja muita lempiruokia hiekkalaatikolla. Vanhat kipot, kattilat ja lusikat pääsevät hyötykäyttöön lasten omassa ulkokeittiössä. Kurkkaa vinkki ulkokeittiön rakentamiseen tästä.

    Hiekkalaatikon ruokaleikkien lomassa ruokailuun ja syömiseen liittyvä sanavarasto karttuu kuin huomaamatta. Ruokailuvälineet tulevat tutuiksi laulamalla Kielinupun ”Ruokailu alkaa”-laulua.

    Musiikkia voi säestää keittiövälineorkesterilla.

    Jos lapsiryhmässä on lapsia, joille uusien makujen maistaminen on hankalaa, tutustukaa yhdessä Rotta Ronkelin tarinaan, kun hän harjoittelee maistamisrohkeutta.

Tiistai – Nam, näyttää kivalta

Tiistaina aiheena on hauskan näköinen ruoka, joka houkuttelee maistamaan.  Kun lautasella on paljon värejä, ruoka näyttää herkulliselta. Kasviksiin tutustuminen, itse pilkkominen, koristelu ja hassuttelu lisäävät ruokailoa ja -rohkeutta.

Hedelmät ja kasvikset tulevat tutuiksi taiteillen, pelaillen, laulaen ja leikkien

https://maistuvakoulu.fi/wp-content/uploads/2020/08/Kasvismuistipeli.pdf

Liikettä ja leikkiä:

 

Lisätietoa, jota voi jakaa myös vanhemmille:

  • 5 vinkkiä lasten kasvisten syönnin lisäämiseen löydät täältä.

 

Keskiviikko – ruoka ja leikit

Ruokailo kasvaa leikkien. Lisäksi ruokaan ja syömiseen liittyvä sanasto karttuu monissa leikeissä, lauluissa ja loruissa.

Kokeilkaa leikkiä esim:

  • Leipuri Hiiva
  • Muuttomies -leikkiä, joka huutaa ruokaan liittyviä asioita: kaikki ne muuttaa, jotka tykkää banaaneista, kenen kotona on vatkain, jotka osaa pilkkoa kurkun jne.
  • Pullat palaa-leikki on vanha lasten suosikkileikki, jossa kerrataan myös lukujonoa.
  • Leikitään pullan leipomista hauskan vuorovaikutteisen loruleikin avulla: Leivon leipäsiä!

Koteihin yhdessä leikittäväksi voi lähettää linkin videoon, jossa lapsista leivotaan pizzaa! Nam!  Leivotaan äidistä tai isästä pizza .

TorstaiMikä on Sydänmerkki? 

Sydänmerkki auttaa löytämään terveellisempiä ruokia ruokakaupasta ja joskus myös kouluruokalasta. Kun syöt monipuolisesti, jaksat paremmin. Sydänmerkin voit löytää monista ruokapakkauksista kuten esimerkiksi näkkäripaketista, margariinista tai jogurtista.

  • Etsikää yhdessä sydänmerkkejä ruokailussa ja rakentaa ryhmään kauppa- tai kotileikki tyhjistä elintarvikepakkauksista.
  • Kauppaleikissä voi leikkiä Loppuunmyyty -leikkiä, jossa tutustutaan erilaisiin elintarvikkeisiin, ruokasanastoon ja harjoitellaan samalla  lukujonoa 1-10.
  • Leikkikää ryhmässä kuka löytää Sydänmerkin leikkiä? (voitte piirtää logoja paperille.

Lapsia voi pyytää myös kotoa etsimään Sydänmerkkipakkauksia. Montako sellaista löytyy? Tai kauppareissulla?

Perjantai- Salapoliisikoira Sapere tutkii

Ruokaan ja syömiseen liittyy paljon aisteja. Nenällä voit haistaa ja tunnistaa, mitä on ruuaksi. Suulla maistat makuja ja tiedät, onko maku suuhusi sopiva. Tuntoaistin avulla tiedät, miltä ruoka tuntuu suussa tai käsissä. Korvien avulla kuulet, millaisia ääniä ruuasta kuuluu esimerkiksi pureskelun yhteydessä. Silmien avulla näet, miltä ruoka näyttää. Löytyisikö luokalle pehmokoira, joka voi toimia salapoliisi Saperena?

Perjantaina kokeillaan aistitehtäviä. Ryhmän voi jakaa esim. pienryhmiin:

Tutkikaa salapoliisikoira Saperen apulaisina ruokamaailman ääniä, makuja, tuoksuja ja tuntemuksia. Sapere – koiralle ne ovat luonnollisesti helppoja, koska hänellä on huippuaistit.

Lisää tehtävää:

Äänilotto

Aistikortit

Näkkileipää kaikille aisteille

Makuvesibaari

 

Tutustu lisää ruokakasvatukseen

Neuvokas perhe tarjoaa runsaasti ideoita, vinkkejä ja tietoa ruokakasvatuksesta.

Ideapankista löydät lähes 100 hauskaa ideakorttia lasten ruokakasvatukseen!  Vinkit ovat käytännönläheisiä, ruokailoa ja ruokarohkeutta kasvattavia. Tietopankki toimii oman ruokakasvatustyön, kehittämisen ja itseopiskelun tukimateriaalina. Ruokakasvatuksen verkkokurssi on ensisijaisesti suunniteltu työyhteisöille ruokakasvatuksen kehittämiseen.

Ruokakasvatuksen ideapankki

Klikkaa ideapankkiin

Ruokakasvatuksen tietopankki

Tutustu tietopankkiin

Ruokakasvatuksen verkkokurssi

Kurkkaa verkkokurssia

Haku

Löytynyt 0 tulokset