Arkirytmi – voimaa arjen rutiineista
talo ja hiljainen katu
Tuttu arki vahvistaa lapsen turvallisuudentunnetta ja toimintakykyä.

Arjen tutut rutiinit luovat päiviin reipasta ryhtiä. Erityisesti lapselle säännölliset toimintatavat ja toistuvat sanomiset ovat liikuttavan tärkeitä, turvallisuutta luovia rutiineja. Tuttu arki vahvistaa lapsen itseluottamusta ja lisää jaksamista. Päivästä toiseen toistuvat samat turvalliset toiminnat lisäävät lapsen arjen hallinnan tuntua. Poikkeuksen ymmärtäminen on yhtä tärkeää kuin rutiineihin totuttautuminenkin. Rutiinit eivät romutu, vaikka päivärytmistä joskus hieman poikettaisiinkin. Arkirytmin perustahdit muodostuvat tutusta vuorokausirytmistä, säännöllisistä aterioista ja välipaloista, liikunnasta ja harrastuksista, rentoutumiseen varatuista hetkistä sekä ajasta ystäville ja perheelle.

Arjen hyvän olon rutiinit

  • Hyvän yöunen jälkeen olo on virkeä ja levännyt.
  • Terveellinen aamupala tuo voimaa päivän aloitukseen.
  • Pieni lepohetki lounaan parissa virkistää keskellä päivää.
  • Välipala on rento tankkaustuokio ennen alkuillan aktiviteetteja.
  • Liikunta ja ulkoilu antavat uutta energiaa.
  • Päivällinen kokoaa perheen yhteen.
  • Tutut iltatoimet rauhoittavat ja edistävät nukahtamista.
Pidä rytmeistä kiinni (pääset helpommalla). –Äiti 24v, 1 lapsi.

Lapsen terveellisen arjen peruspalikat ovat

säännöllinen vuorokausirytmi
riittävä uni ja lepo (9-10 tuntia päivässä)
vähintään viisi monipuolista ateriaa päivässä (aamiainen, lounas, välipala, päivällinen, iltapala)
päivittäinen liikunta ja ulkoilu (vähintään 2 tuntia päivässä)
hampaiden pesu aamuin ja illoin
mukavat asiat, aika yhdesä perheen ja ystävien kanssa, leikkiminen, harrastukset sekä joutilas oleminen

 

Pohdi päivän kulkua yhdessä lapsen kanssa

Rauhoittukaa päivän päätteeksi miettimään, miten päivä on sujunut. Esimerkiksi seuraavia kysymyksiä yhdessä pohtimalla lapsi oppii tarkastelemaan omaa arkirytmiään sekä tunnistamaan hyvän olon asioita elämässään.

  • Mihin aikaan menit nukkumaan? Nukuitko tarpeeksi? Heräsitkö virkeänä ja hyväntuulisena?
  • Montako ateriaa söit? Muistitko syödä välipalan? Napostelitko jotain?
  • Miten liikuit päivän aikana? Liikuitko yhdessä jonkun kanssa?
  • Tapasitko ystävää? Mitä teit perheen kanssa?
  • Oliko päivässäsi mukavia oleskeluhetkiä? Ehditkö rentoutua ja levätä?
  • Mitä hauskaa teit? Teitkö jotain luovaa?

Poikkeus päiväohjelmassa

Aina toisinaan on hyvä pysähtyä miettimään, millaisista asioista oman perheen rutiinit koostuvat. Onko joukossa turhaksi jääneitä tapoja, jotka syövät aikaa juuri teille tähdellisemmältä tekemiseltä? Koko perheen rahtaaminen perjantaiväsymyksessä kauppaan viikonloppuostoksia varten tuntuu usein aika mielettömältä. Orjallisen viikkosiivouksen suorittamisen sijaan joskus voisi ummistaa silmät ja köllötellä isossa kasassa sohvalla.

Turhien aikasyöppöjen karsiminen mahdollistaa iloa ja yhteenkuuluvuutta lisäävien rutiinien lisäämisen perheen päiväohjelmaan.