Siirry sisältöön

Kuule ja näe minut -kampanja kannustaa pysähtymään lasten aitojen kuulumisten äärelle

Haluamme loppuvuodeksi 2020 pysähtyä lapsiperheiden hyvinvoinnin ja lasten aitojen kuulumisten äärelle Kuule ja näe minut -kampanjan muodossa. Seuraa somessa ja osallistu!

Julkaistu 8.10.2020
Päivitetty 10.10.2020

Lauantaina 10.10 vietetään Maailman mielenterveyspäivää. Päivää vietetään tänä vuonna kuuntelemisen teemalla, sillä se, miten tulemme kohdatuksi, vaikuttaa merkittävästi hyvinvointiimme. Yhteistyössä Mieli ry:n kanssa haluamme kannustaa jokaista meistä kohtaamaan toisemme lämmöllä. Aloitammekin jouluun saakka jatkuvan Kuule ja näe minut -kampanjan. Kampanjalla haluamme erityisesti rohkaista pysähtymään lasten aitojen kuulumisten ja hyvinvoinnin äärelle tänä monin tavoin haastavana aikana.

Joka viikko julkaisemme Facebook– ja Instagram-tileillämme yhden läsnäolevan kuuntelemisen taidon ja lapsen arjen hyvinvoinnin äärelle pysäyttävän haasteen. Kokeilkaa tehtävää, jakakaa kokemuksenne somessa #neuvokasperhe ja #mielenterveys sekä kommentoikaa kuvaan, että olette mukana, niin osallistutte viikottain arvottavan tuotepaketin arvontaan.

 

Kurkatkaa yhdessä ihanasti aiheeseen virittävä Minä olen hyvä -videomme!

 

 

Neuvokkaan perheen täytettävä tehtäväsivu Minä olen

 

 

 

Kuule ja näe minut -kampanja

Ensimmäinen tehtävä: Kysy minulta mitä minulle kuuluu.

Miltä tuntuu, kun toinen kuuntelee ihan oikeasti? Istu lapsesi kanssa samalle tasolle ja katsokaa toisianne silmiin. Laita tiimalasi valumaan ja kysy lapselta, mitä hänelle kuuluu. Kuuntele vastaus ilman yhtään keskeytystä – ja vaihtakaa osia!

 

Toinen tehtävä: Kerro minulle, että olen sinulle tärkeä.

Millaisin eri keinoin voit ilmaista, että lapsi on sinulle tärkeä? Tee lapsesi kanssa kuvasarja, jossa esittelette viisi eri tapaa, esimerkiksi hellä katse, silittäminen, voileivän teko toiselle, lupa kiukutella, muistaminen syntymäpäivänä…

 

Kolmas tehtävä: Hassuttele kanssani.

Mikä teitä naurattaa? Kukkuu -leikki, väärinpäin -päivä, jolloin puetaan paita housuiksi ja sukat käteen, hassut hahmot kasvoväreillä tai oudot märkäkampaukset pesulla, toisen ilmeiden matkiminen peilin edessä? Mitäs, jos pukeutuisitte koko perhe supersankareiksi?

 

Neljäs tehtävä: Anna minun yrittää.

Joskus onnistuminen vaatii monta yritystä. Kerro lapsellesi, mitä taitoa jouduit itse lapsena suurella vaivalla opettelemaan. Mikä olisi lapsellesi sellainen taito, jota hän voisi tänään alkaa harjoitella? Esimerkiksi pukeminen, kengännauhojen sitominen, sängyn petaaminen, tukan peseminen, roskien lajittelu. Huomioithan pienetkin edistysaskeleet!

 

Viides tehtävä: Vakuuta minut siitä, ettet hylkää minua. Silloinkaan, kun kiukuttelen tai koettelen kärsivällisyyttäsi.

Miettikää, millaisia olette kiukkuisina ja piirtäkää omat kiukkuhahmonne. Värittäkää ne kiukun värisiksi. Antakaa hahmoillenne nimet! Pohtikaa piirtäessänne: Mistä kiukku syntyy? Mitkä ovat ensimmäiset kiukun merkit? Missä kiukku tuntuu ja miten se näkyy? Miettikää, millaisissa tilanteissa kiukkuhahmon voimia tarvitaan. Miten sinä saat kiukkuhahmosi kesytettyä, ennen kuin sen voimat satuttavat muita tai hajottavat paikkoja?

 

Kuudes tehtävä: Kerro minulle, että olen hyvä juuri sellaisena kuin olen.

Etsikää viisi valokuvaa tai videoklippiä lapsesta eri ikäisenä ja lapselle läheisten ihmisten seurassa. Millaisia hyviä muistoja lapsesta kuvat tuovat mieleen? Lapselle on tärkeää kuulla, millainen hän oli pienenä ja miten hän oppi uusia asioita. Mitä hyvää lapsessa on juuri nyt?

 

Seitsemäs tehtävä: Lohduta minua, jos minulla on paha mieli.

Miltä teidän lohtupatsaanne näyttäisivät? Muovailkaa muovailuvahasta tai taikataikinasta hahmot, jotka kuvastavat teitä. Miettikää, miltä vanhemman hahmo näyttää, kun se lohduttaa lasta! Muokatkaa yhdessä hahmot sen mukaiseksi ja asettakaa ne kunniapaikalle.

 

Seitsemäs tehtävä: Anna minulle hellyyttä, läheisyyttä ja aikaa.

Olkaa hetki ihan vain hiljaa tekemättä mitään. Menkää pitkälleen sängylle tai sohvalle. Laittakaa rinnan päälle pehmolelu ja seuratkaa sen nousua ja laskua hengityksen mukaan.

 

Kahdeksas tehtävä: Tee kanssani yhdessä asioita.

Ota lapsi mukaan tekemään kotitöitä! Lapsesta on hauskaa olla hyödyksi ja osallistua siivoamiseen, tiskaamiseen, pyykinpesuun, ruuanlaittoon, leipomiseen, pöydän kattamiseen ja servietin taittelemiseen jne. Joskus kannattaa katsoa lopputulosta sormien välistä ja vain nauttia leppoisasta puuhailusta yhdessä.

 

Kymmenes tehtävä: Kannusta, kehu ja kiitä minua.

Lapsi ei mene kehuista pilalle. Lapsi asettuu makuulleen hiekalle tai lumeen. Piirrä lapsen ääriviivat kepillä. Aseta lapsen ääriviivojen sisälle yksi käpy tai keppi kerrallaan ja kerro samalla lapsesta yksi myönteinen asia. Kuinka monta kehua lapsi sai? Vaihtakaa osia.

 

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset