Kylläisyysmittari - kylläisyyden tunteen harjoitteluun
Miten harjoitella kylläisyyden tunnistamista yhdessä lapsen kanssa? Kylläisyysmittari havainnollistaa lapselle sopivaa ruokamäärää ja voi auttaa harjoittelemaan kylläisyyden tunteen tunnistamista.

 

Askarteluohje:

Tästä mallista voi askarrella mittarin: Tee reijät janan päihin. Laita lankaan pieni hama-helmi tms. ja lanka janan päälle. Helmeä voi siirtää kuvaamaan, miten kova nälkä tällä hetkellä tuntuu.

 

Harjoitelkaa yhdessä:

  1. Jutelkaa miltä tuntuvat "kiljuva nälkä" ja "ähky."
  2. Miettikää yhdessä, mikä yleensä on sopivan kokoinen annos, että pysytään hyvän olon alueella.
  3. Mitä tapahtuu, jos nälkä kasvaa "kiljuva nälkä" -tasolle? Syödäänkö silloin ahmien ja liikaa?
  4. Jos syö säännöllisesti, onko helpompi lopettaa syömistä?
  5. Miten voisi toimia, kun tekee mieli ottaa lisää vaikka on jo syönyt reilusti? Auttaaako, jos odottaa hetken: esim. laskee 30 tai juo lasin vettä?
  6. Jos lapsella on taipumusta syödä liikaa, puhukaa tunteisiin liittyvästä syömisen tarpeesta. Mitä tehdä, kun tekee mieli syödä, mutta ei ole nälkä? Mitä muuta kivaa voisi tehdä? Tehkää yhdessä lista mukavista asioista, josta voi katsoa vaihtoehtoja tekemiselle.
  7. Lapset pitävät konkreettisista sopimuksista. Sopikaa yhdessä miten harjoittelette kylläisyyden tunnistamista ja muistakaa kannustaa toisianne.