Odottavan tai imettävän äidin tupakointi – mistä tukea ja apua?
Tupakoinnin lopettaminen ei ole kaikille helppoa, vaikka halua siihen olisikin. Jokainen vanhempi haluaa hyvää lapselleen, mutta aina muutokseen ryhtyminen arjessa ei ole yksinkertaista. Raskaus ja elämä pikkuvauvan kanssa tuovat mukanaan monenlaista ajateltavaa ja huolehdittavaa. Lopettaminen voi tuntua vaikealta ajatukselta tai jäädä muiden asioiden jalkoihin, vaikka syy lopettaa onkin erityisen tärkeä. Muutamien vinkkien avulla pääset kuitenkin hyvin alkuun. Tukea kannattaa etsiä ja pyytää.

Miten juuri minä onnistuisin lopettamisessa?

  • Oletko onnistunut lopettamaan aikaisemmin? Mitkä keinot auttoivat silloin? Missä onnistuit?
  • Ajattele, että raskaus tai sen suunnittelu on sinulle mahdollisuus muutokseen.
  • Ajattelutavan muutos voi auttaa, miten mietit tupakoinnin lopettamisesta. 
Yritän ajatella ennemmin, että minun ei tarvitse tupakoida kuin että en voi tupakoida
  • Valjasta itsellesi hyvät tukijoukot. Pyydä tukea läheisiltäsi, erityisesti puolisoltasi tai hyvältä ystävältäsi. Miettikää, voisitteko ryhtyä muutokseen yhdessä. Yhtenä kannustimena lopettamiselle voi olla esimerkiksi se, mitä voisitte tehdä tupakoinnista säästyneillä rahoilla.
  • Ota asia puheeksi neuvolassa, siellä ollaan sinua varten. Kerro tupakoinnistasi rohkeasti. Neuvolan henkilökunta on koulutettu tarjoamaan erilaisia tukikeinoja. Syyllisyyden kantaminen yksin vie voimia turhaan. Kunnassasi voi olla myös ryhmiä, jossa saat vertaistukea muilta samassa tilanteessa olevilta.
  • Pyydä neuvolasta tietoa ja tukea tuotteista, minkä avulla vieroitusoireet helpottuu ja joita voi käyttää raskauden tai imetyksen aikana. Nikotiinin vieroitusoireet ovat kaikilla hyvin yksilöllisiä, joten apua niiden hallintaan on lupa pyytää.
  • Muista, että riippuvuus hellittää vain olemalla ilman tupakkaa. Jokainen savuton päivä on suuri voitto ja askel eteenpäin.
  • Jos kohtaat vieroitusoireita, ole armollinen itseäsi kohtaan. Tarvitset aikaa ja rauhaa toipumiseen. Muista, että tupakointi on lapselle haitallisempaa kuin vieroitusoireista aiheutuva stressi.
Laukussa kuljetin baby-porkkanapussia ja purukumia mielitekojen iskiessä 
  • Jotkut ovat saaneet apua rentoutumisesta ja tietoisuustaidoista. Auttaisiko sinua esimerkiksi Mindfulness- tyyppinen harjoitus, kun mielihalu iskee? Näitä taitoja harjoittamalla on helpompi suhtautua mielitekoihin vain ajatuksina. Ajatukset eivät ole vaarallisia, eikä niiden mukaan tarvitse toimia.
  • Mielitekojen kesto lasketaan usein sekunneissa, korkeintaan minuuteissa. Kun sinun tekee mieli tupakoida, tee hetki jotain täysin muuta ‒ soita ystävälle, lähde kävelylle, harjaa vaikka hampaat. Huomaat todennäköisesti, että pahin olo helpottaa nopeasti. Hävitä loput tupakat, jotta ne eivät ole edes saatavillasi kun tupakanhimo iskee. 
  • Pidä huolta jaksamisestasi, se helpottaa tavoitteessa pysymistä. Nuku ja syö hyvin sekä tee asioita, joista saat iloa ja tyydytystä elämääsi.
  • Palkitse itsesi pienistäkin onnistumisista.
  • Jos lipsahdat tupakoimaan, älä lannistu. Pienen takaiskun vuoksi ei kannata luopua savuttoman elämän tavoitteesta. Lopeta niin monta kertaa kuin on tarpeen.
  • Kannusta itseäsi. Usko itseesi. Sinä pystyt siihen!
Käsille kannattaa keksiä tekemistä; itsellä toimi neulominen, virkkaaminen, värittäminen, ristikot ja sudokut. Käsissä voi pyöritellä myös kynää.

Jokainen tupakka on vaaraksi sikiöllesi, muista siis että jokainen polttamatta jätetty tupakka edistää Sinun ja vauvasi terveyttä. Tupakoinnin lopettaminen on tärkeää syntyvän lapsen, odottavan äidin ja koko muun perheen vuoksi.

Savuton elinympäristö turvaa osaltaan lapsen terveen kasvun ja kehityksen. Tupakointi kannattaa lopettaa heti, kun suunnittelee perheenlisäystä, tai on saanut tiedon raskaudesta, sillä kohdussa kehittyvä lapsi ei ole suojassa tupakansavulta. Istukka ei suodata tupakansavun haitallisia aineita, vaan ne siirtyvät sikiön verenkiertoon.

Puolisonkin on tärkeä lopettaa tupakointi, sillä kaikella tupakansavualtistuksella on vaikutusta kehittyvään lapseen. Puolison tupakoimattomuus auttaa myös äitiä pysymään savuttomana.

Tupakoinnin lopettamisen hyötyjä sinulle ja lapsellesi

Ennen raskautta:

  • oma terveytesi ja jaksamisesi paranee
  • riskisi sairastua esimerkiksi sydän- ja verisuonitauteihin pienenee
  • raskaaksi tulo onnistuu helpommin. Jos isä tupakoi, se vaikuttaa myös siittiöiden kuntoon

Raskauden aikana:

  • keskenmenon ja ennenaikaisen synnytyksen riski pienenee
  • aamupahoinvointia on vähemmän
  • jaksat paremmin ja on helpompi hengittää
  • verenpaineesi ja sykkeesi pysyvät tasaisempina
  • raskaudenaikaisia verenvuotoja esiintyy harvemmin
  • sikiön pään ja aivojen normaali kehitys mahdollistuu
  • sikiö saa tarvitsemansa hapen
  • sikiön paino kehittyy normaalisti
  • toivut nopeammin mahdollisesta sektiosta

Lapsen synnyttyä:

  • vastasyntynyt on vähemmän itkuinen ja ärtynyt
  • kätkytkuoleman riski pienenee
  • äidinmaitoa erittyy enemmän
  • hengitystieinfektioiden, astman ja allergian riski lapsuudessa pienenee
  • oppimishäiriöiden ja ylivilkkauden riski kouluiässä pienenee
  • lapsen riski aloittaa tupakointi myöhemmin pienenee 

Pohdi ja kirjaa seuraavia asioita omasta tupakoinnistasi. Näin saat itsellesi paremman käsityksen siitä, millaiset asiat voisivat sinua tukea lopettamisessa

  • Kauanko olet tupakoinut? Mikä sai sinut aloittamaan?
  • Millaisissa tilanteissa yleensä tupakoit? Mikä saa sinut polttamaan juuri silloin? Liittyykö tilanteeseen sosiaalista painetta vai onko kyse omasta tunteesta, että et voi pärjätä ilman tupakkaa?
  • Miten voisit selvitä näistä tilanteista tupakoimatta? Auttaisiko sinua, jos konkreettisesti listaat hankalimmat tilanteet ja yhden tai kaksi toimintakeinoa jokaisen varalle?
  • Mitkä ovat niitä tupakointitilanteita, joista voisit helpoiten luopua? Auttaisiko sinua, että luovut ensin niistä ja jatkaisit sitten vaikeampiin?
  • Oletko joskus ollut polttamatta pitemmän jakson? Miten se silloin onnistui?
  • Oletko aiemmin harkinnut lopettamista tai vähentämistä? Mitkä syyt silloin olivat?
  • Mitä pitäisi nyt tapahtua, että lopettaisit?
  • Mistä koet, että sinulle olisi eniten apua, että pystyisit lopettamaan?
  • Mikä on suurin haaste lopettamiselle?

Ole ylpeä itsestäsi, että olet valmis yrittämään elämänmuutosta. Etsi ja löydä itsestäsi hyviä asioita ja miksi juuri sinä olet paras äiti lapsellesi.

Ohjausta, tukea ja neuvoja saat maksuttomasta Stumppi –neuvontapuhelimesta sekä Stumppi -verkkosivuilta. Kokeile myös mobiililaitteille tarkoitettua Stumpparia.