Raskausdiabetes - mitä minun olisi hyvä siitä tietää?
Raskausdiabeteksella tarkoitetaan sitä, että odottavan äidin verensokeri- eli glukoosiarvo nousee normaalia korkeammaksi. Noin joka 10. raskaana olevan naisen verensokeripitoisuus lisääntyy siinä määrin, että hänellä todetaan raskausdiabetes ja yleensä tämä tapahtuu jo ensimmäisen raskauden aikana. Raskausdiabetes yleensä paranee synnytyksen jälkeen, mutta altistaa äidin myöhemmin puhkeavalle diabetekselle. On kuitenkin paljon asioita, joilla voimme ehkäistä ja hoitaa raskausdiabetesta.

Miten raskausdiabetes selviää?

Raskausdiabetes todetaan sokeri (=glukoosi)rasituskokeella, joka tehdään tavallisesti 24. – 28. raskausviikolla. Koe tehdään ensisijaisesti äitiysneuvolan kautta laboratoriossa ja sitä ennen tulee olla 10 - 12 h syömättä. Koe etenee niin, että verikokeen jälkeen äiti juo 300 ml glukoosivettä ja sen jälkeen häneltä otetaan uudet verikokeet 1 ja 2 tunnin kuluttua. Koe siis vie jonkin verran aikaa, mutta näin saamme selville, miten äidin elimistö pystyy käsittelemään sokeripitoisia aineita.

Raskausdiabetes todetaan, mikäli yksikin sokerirasituskokeen arvoista on poikkeava. Raja-arvot ovat seuraavat:

  • paastoarvo ≥ 5,3 mmol/l
  • 1 tunnin arvo ≥ 10,0 mmol/l
  • 2 tunnin arvo ≥ 8,6 mmol/l

Onko minulla kohonnut riski raskausdiabetekseen?

  • Olenko normaalipainoinen? Ylipaino altistaa raskausajan diabetekselle.
  • Onko suvussani diabetesta? Sukurasite nostaa riskiä myös omaan sairastumiseen.
  • Olenko yli 40 –vuotias? Iän myötä riski sairastua kasvaa.
  • Olenko aiemmin synnyttänyt yli 4,5 –kiloisen lapsen? Iso synnytyspaino on saattanut olla merkki häiriintyneestä sokeriaineenvaihdunnasta.
  • Onko minulla aiemmin ollut raskausdiabetesta? Raskausdiabetes uusii helposti myös tulevissa raskauksissa.

Kaikkiin riskitekijöihin emme voi vaikuttaa. Mutta mitä enemmän löydät itseltäsi riskitekijöitä, sen enemmän kannatta etsiä itselleen tukea ja apua raskausdiabeteksen hoidossa.

Mitä tarkoittaa raskausdiabeteksen kotiseuranta?

Mikäli äiti on saanut raskausdiabetes-diagnoosiin, hän saa neuvolasta opetusta ja välineet verensokerin kotiseurantaan. Näin äiti voi seurata omia verensokeriarvojaan kotona kaikessa rauhassa ja säännöllisesti. Kotiseurannassa tavoitteena on, että veren glukoosiarvot olisivat aamulla ennen aamiaista alle 5,5 mmol/l ja tunnin kuluttua ateriasta alle 7,8 mmol/l.

Miten voin hoitaa tai ehkäistä raskausdiabetesta?

Raskausdiabeteksen ehkäisyssä ja hoidossa avainasiat löytyvät tutuista asioista: ruokavalio, liikunta ja savuttomuus. Mutta se miten nämä asiat kunkin arkeen sopivat onkin sitten jo paljon yksilöllisempää. Jo pienetkin asiat toistuessaan tuovat usein ison hyödyn.

Raskausdiabeteksen hoidossa tärkein huomio kohdistetaan ruokavalioon eli tärkein hoito on löytää itselle oikea tapa syödä. 

Asiaa syömisestä

Tärkeimmät asiat ruokavaliossa

  • säännöllisyys; n 5 kertaa päivässä, 2 – 3 tunnin välein
  • kasvikset, marjat ja hedelmät mahdollisimman usein ja joka aterialle
  • oikeanlaiset ja runsaskuituiset hiilihydraatit jaettuna tasaisesti aterioille. Suosi tummaa leipää, pastaa, puurot, kasvikset.
  • huolehdi riittävän pehmeän rasvan saannista (mm. kala, kasviöljyt, 60 – 70 % kasvimargariinit)
  • proteiineja saat kalasta, kanasta, vähärasvaisesta lihasta, palkokasveista ja maitotuotteista
  • muista D-vitamiini ja foolihappo!
Minulla verensokeriarvoihin parhaiten auttoi säännöllinen ateriarytmi ja huomion kiinnittäminen oikeanlaisiin hiilihydraatteihin. Myös hiilihydraattien määrän pitäminen tasaisena auttoi.

Olenko tyytyväinen ruokailuihin: Omien ruokailutapojen jäsentämistä voi helpottaa täyttämällä Neuvokas perhe -kortin. Sen avulla voit huomata asiat, jotka ovat jo kunnossa arjessa ja niistä kannattaa pitää kiinni. Kortin avulla voit löytää myös asiat, joiden avulla voit muuttaa ruokailutottumuksia.

Lue lisää: Raskausajan ravitsemus

Asiaa liikunnasta

Liikunnan hyödyt raskausdiabeteksessa

  • liikunta laskee verensokeria
  • auttaa selviytymään raskauden tuomista fyysisitä rasituksista
  • nopeuttaa synnytyksestä toipumista
  • ehkäisee liiallista painonnousua

Muista hyödyntää arkiliikunnan paikat – asiointikävely, portaat, pihatyöt yms.

Mikä saisi minut liikkumaan: täytä Neuvokas perhe –kortti ja mieti sen avulla, mihin asioihin oli tyytyväinen, voisiko niitä lisätä. Löytyikö sieltä jotain, johon et ole tyytyväinen, mitä haluaisit muuttaa. Pyydä apua neuvolasta, puolisolta, lähipiiriltä. 

Mikäli liikunta aiheuttaa supistelua, juttele asiasta aina neuvolassa ja miettikää yhdessä sopivia liikuntalajeja. Jos terveydellisistä syistä joudut liikuntaa vähentämään tai jopa hetkeksi luopumaan, siitä ei pidä lannistua. Hyödynnä silloin ruokailuun liittyviä asioita ja raskauden jälkeen saat taas mahdollisuuden liikunnan lisähyötyyn.

Lue lisää: Raskausajan liikunnasta 

Tupakoinnin lopettamiseen löydät apua täältä

Milloin lääkehoito?

Joissakin tilanteissa raskausdiabeteksen hoito edellyttää lääkehoitoa, joka yleisimmin tarkoittaa insuliinia. Lääkeasioista päätetään yleensä yhdessä lääkärin kanssa. Yleensä lääkehoitoon siirrytään, jos ruokavaliohoidolla ei saada verensokeriarvoja riittävän alhaisiksi. (Paastoarvo toistuvasti yli 5,5 mmol/l tai yli 7,8 mmol/l tunti ruoan jälkeen).

Muistilista synnytyksen jälkeen

Raskausdiabetes yleensä paranee synnytyksen jälkeen, mutta altistaa äidin myöhemmin puhkeavalle diabetekselle.

  • muista varata itsellesi sokerirasituskoe: 1 – 3 kk synnytyksen jälkeen, jos olet käyttänyt insuliinia (jos mahdollista, tulokset olisi hyvä olla käytettävissä jo jälkitarkastuksessa tai vuosi synnytyksestä, jos et käyttänyt insuliinia
  • mittauta kerran vuodessa paastoverensokeri, kolesteroli ja verenpaine

Neuvola ja äitiyspoliklinikka ovat sinun ja vauvasi tukena koko raskauden ajan ja sen jälkeen. Muista kertoa raskausdiabeteksestasi myös myöhemmin käyttämissäsi terveyspalveluissa: lastenneuvola, työterveyshuolto, oma lääkäri. Näin saat tarvitsemasi diabeteskontrollit parhaiten järjestymään.

Raskausdiabetes on hyvin hoidettavissa ja tukea ja apua sen hoitoon on saatavilla. Kysy rohkeasti neuvoa ja pyydä apua. Oman ja vauvan hyvinvointiin kannattaa satsata.

Lisätietoa raskausdiabeteksesta kiinnostuneille löytyy Käypä hoito –suosituksen potilasversiosta sekä Diabetesliiton sivuilta.

Perheaikaa -palvelussa on mahdollista käydä kuuntelemassa luento raskausdiabeteksesta. 

Artikkelin lähteenä käytetty

Hyvän hoidon avaimet raskausdiabeteksen jälkeen. Suomen Diabetesliitto. 2014.

Raskausdiabetes – pidä huolta itsestäsi ja vauvastasi. Suomen Diabetesliitto. 2011.

Käypä hoito –suositus. 2013.