4 vinkkiä miten saat lapset syömään enemmän kasviksia
Makumaailmassa riittää tutustuttavaa lapselle. Miten saada lapset syömään enemmän esimerkiksi kasviksia, marjoja ja hedelmiä, jos he aina haluavat syödä vain tuttuja asioita?

Makumaailmassa riittää tutustuttavaa lapselle. Toiset lapset ovat luontaisesti ruokarohkeita maistelijoita, mutta moni lapsi on epäilevä uusien makujen äärellä. Suurin osa lapsista haluaa syödä selvästi tunnistettavia, tuttuja ja selkeitä ruokia. Se on lapsille luontaista eikä tarkoita, että lapsi olisi erityisen nirso tai valikoiva. Ruokakasvatus on helpompaa, kun tämän asian ottaa huomioon.

Miten sitten saada lapset syömään enemmän esimerkiksi kasviksia, marjoja ja hedelmiä, jos he aina haluavat syödä vain tuttuja asioita? Tärkeintä (ja vaikeinta) on kärsivällisyys - makumaailman laajentuminen vie aikaa ja vaatii lempeää toistoa sekä kannustusta paljon. Mutta etenkin kasvisten määrän kasvattamiseen löytyy neljä hyvää vinkkiäkin!

1) Sormipaloina kasvikset maistuvat paremmin
Tarjoile tuorekasvikset isoina sormipaloina (sisältää hedelmät/marjat yms.) Luovuta sekasalaateista, jos ne eivät tuota tulosta teillä. Luovuta välillä myös vaateesta syödä kaikki haarukalla ja veitsellä. Radikaalia? Ehkä. Kasviksia tulee syötyä enemmän sormipaloina, napostelukasviksina, dippikasviksina jne. Tuo ruokapöytään kasvislautaselle myös hedelmälohkoja, niitä ei tarvitse jättää mihinkään ”erikoisempaan”. Pelaa varman päälle ja laita aina yksi suosikkikasvis muiden joukkoon, näin lapselle tulee tapa ottaa ainakin jotain joka kerta kasvislautaselta.

2) ”Minä itse osaan”
Ota lapsi mukaan kasvisten pilkkomiseen ja ruuanvalmistukseen. Salli napostelu ja kokeilu tässä vaiheessa, jos lapsi on kiinnostunut siitä. Näin kasviksiin voi tutustua vaikka maistaminen jännittäisi ruokailutilanteessa.

3) Tee kasvisruuasta osa arkea
Tarjoa useammin kasviruokaa. Se on helppo tapa kasvattaa kasvisten määrää koko perheen ruokavaliossa. Tee niistä tavallinen osa arkea. Lapset nimittäin ovat siitä veikeitä, että syövät sitä mistä pitävät, pitävät siitä mikä on tuttu ja tutuksi tulee se mitä on tarjolla. Sydänmerkin resepteistä löydät vinkkejä arjen ruokasirkukseen 

4) Hulluttele ja hassuttele välillä
Ruoka on iloinen asia! Heittäydy välillä leikkisäksi ja tehkää iloinen voileipä tai kasvistaidetta vaikkapa iltapalaksi silloin tällöin. Kurkkukorvat voileivällä, viinirypäletoukka tai banaanista tehdyt delfiinit piristävät arkea ja innostavat kasvisten pariin.  Lisää ideoita hauskoista hedelmistä ja kasviksista. 

Muista, että lasten tottuminen uusiin makuihin ei käy käden käänteessä ja erilaisia kausia tulee kaikille lapsille. Ruokarohkea taapero voi olla valikoiva leikki-ikäinen ja parin vuoden päästä hyvin syövä koululainen. Älä siis revi peliverkkareita joka päivä lapsen valikoivan syömisen kanssa, tarkastele asiaa vaikka vuoden välein: paljonko uusia ruokia ja makuja on tullut lisää ruokavalioon). Siinä välissä jatketaan lempeää toistoa ja pidetään rento tunnelma.

Tutustu lisää Neuvokas perhe -vinkkeihin
10 vinkkiä valikoivaan syömiseen ja nirsoiluun 
Kasvikset osaksi jokaista ateriaa 
Lapseni ei syö kasviksia! Mitä tehdä?