Suola
Neuvokas perhe - ruoka
Vähemmän suolaa, enemmän makua. Suola ei ole ainoa maun tuoja ruokaan.

Malttia suolan sirotteluun

Pieni määrä suolan sisältämää natriumia on ihmisen elimistölle välttämätöntä, mutta sen liiallinen saaminen on terveydelle haitallista. Pikkulapsiperheessä ravinnosta saatavan suolan määrään kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Kun lapsi oppii syömään vähäsuolaista ruokaa pienestä pitäen, maistuu ruoka myöhemminkin ilman suolasirottimella hurjastelua.

Päivittäin käytettävistä ruoka-aineista voi kertyä yllättävän paljon suolaa. Leipää, juustoa, leikkeleitä ja valmisruokia valikoidessa kannattaa olla tarkkana. Suolan määrä on merkitty elintarvikepakkauksiin suolaprosenttina (%) tai natriumina (Na). Natriumin saa muutettua suolaksi, kun sen kertoo luvulla 2,5. Tuoteselosteiden syynäystä helpottaa Sydänmerkki, joka kertoo tuotteen vähäisemmästä suolan määrästä.

Vauva syö suolatonta

Vauvan ensimmäinen ruokavuosi on suolaton, sillä alle yksivuotiaan munuaiset eivät ole vielä tarpeeksi kehittyneet ylimääräisen suolan poistamiseen elimistöstä. Jätä vauvan lautaselta muut kuin lapsille tarkoitetut valmisruoat. Vauvan suolaton ruokavalio vaikuttaa hyvässä lykyssä koko perheen tottumuksiin.

Lapsen ruokavalio jatkuu erittäin vähäsuolaisena 3-vuotiaaksi asti. Suolan saantisuositus lapselle on alle 3 grammaa päivässä.

Pikkulapsen ruokavaliosta on hyvä karsia kokonaan seuraavat runsassuolaiset elintarvikkeet:

  • pekoni, kinkku, metvursti, makkara, lihaleikkeleet
  • sipsit, suolatut pähkinät ja keksit, popcornit
  • silli, suolakala, sardiinit ja muut kalasäilykkeet
  • suola- ja etikkasäilykkeet, kuten suolakurkut
  • ketsuppi, sinappi, oliivit, pikkelsit

Suolan saantisuositus aikuiselle on enintään 5 grammaa päivässä. Määrä vastaa yhtä teelusikallista. Aikuinenkin tottuu vähäsuolaiseen ruokaan varsin nopeasti. Tarvitaan vain muutama viikko maltillisemmalla linjalla.

Ruoka on makuasia, siis avaa yrttirasia

Suolan kanssa varovaisen kokin keittiössä voi kohdata mitä hulppeimman makumaailman. Pannulla muhii monenlaista sipulia, pataan raastetaan tuoretta inkivääriä ja pastan päälle napsitaan basilikaa omalta ikkunalaudalta. Rohkean ja uteliaan kokin hyppysissä ruoka maistuu maukkaalta, sillä maailma on makuja pullollaan. Suolan käytön vähentäminen antaa muille mauille enemmän tilaa nousta esiin.

Suolaisen ystävä saa pitää myös satunnaiset herkutteluhetkensä, kun suolan määrä pidetään muuten kohtuudessa. Jokaisen on löydettävä oma suolatasapainonsa.

Sydänmerkin vinkit suolan vähentämiseen

  • Vähennä suolan käyttöä asteittain. Lisää ruokaan aluksi ¾ normaalisti käyttämästäsi suolamäärästä. Kun olet tottunut tähän määrään, vähennä taas hieman.
  • Lisämakua ruokiin saat yrteillä, suolattomilla mausteilla ja voimakkaan makuisilla kasviksilla. Sipulit, tomaatti, monet juurekset ja esimerkiksi tuore inkivääri antavat maukasta lisäpotkua ruokiin.
  • Lisää suola vasta ruoanlaiton loppuvaiheessa, jolloin muut raaka-aineet ovat jo antaneet makuaan ruokaan. Tällöin suolan tehtäväksi jää vain muiden makujen korostaminen.
  • Rakenna lasten kanssa keittiöön yrttipuutarha. Pienet viherpeukalot nauttivat oman yrttinsä hoivaamisesta. Samalla niiden valloittavat tuoksut tulevat tutuiksi.

Maistuvia ruokaohjeita löydät Sydänmerkiltä