Mättnadsmätare – för övning i att känna igen mättnadskänslan
Hur kan man öva att känna igen mättnad med barnet? Mättnadsmätaren åskådliggör en lämplig matmängd för barnet och kan hjälpa vid övning i att känna igen mättnad.

Pysselanvisning:

Denna modell kan användas för att pyssla en mätare: Gör hål i båda ändorna av linjen. Fäst en liten Hama pärla på tråden och placera tråden på linjen. Pärlan kan flyttas för att beskriva hur kraftig hungern är för tillfället.

 

Öva tillsammans:

  1. Diskutera hur det känns att vara ”vrålhungrig” eller ”proppmätt”.
  2. Fundera tillsammans vad som vanligen är en passlig portionsstorlek för att hålla sig inom området där man mår bra.
  3. Vad händer om man blir ”vrålhungrig”? Glufsar man då i sig för mycket?
  4. Är det lättare att sluta äta om man äter regelbundet?
  5. Vad kunde man göra om man vill ta mera fastän man redan ätit mycket? Hjälper det att vänta en stund: t.ex. räknar till 30 eller dricker ett glas vatten?
  6. Om barnet har en tendens att äta för mycket, tala om känslomässig ätande. Vad kan man göra när man vill äta men inte är hungrig? Vad annat kunde vi göra? Gör tillsammans en lista på roliga saker man kan göra där barnet kan hitta alternativ.
  7. Barn tycker om konkreta överenskommelser. Kom tillsammans överens om hur ni ska öva att känna igen mättnad och kom ihåg att uppmuntra varandra.