Stanna upp och lyssna på barnet
Barnet lever här och nu. Dagarna rymmer många olika slags sysslor och situationer. En vuxen tänker ofta redan på nästa stund, medan barnet vill, önskar och lever här och nu. Här följer några tips på hur du lyssnar på ditt barn och vilka frågor du kan ställa.

Nuförtiden talas det mycket om färdigheter i medveten närvaro, men det är inte alltid lätt att utöva dem i vardagen. Vuxna tänker på många olika saker som gäller hemmet, jobbet, barnen och hobbyerna. Det har många tider att passa och plikter att utföra. Barn lever däremot i en värld av begär där de önskar sig saker och upplevelser.

Förmågan att lyssna:

Det är bra att träna att stanna upp och vara närvarande tillsammans. Det får barnet att känna sig mera betydelsefullt och hjälper barnet märka bra saker omkring sig. På semestern eller på veckoslutet blir alla lugnare av att stanna upp och lyssna och det kan få fritiden att kännas längre. 

Här följer några tips på hur vuxna kan visa för barn att de lyssnar på barnet:

  1. Avbryt det du höll på att göra och se barnet i ögonen.
  2. Det lönar sig att lyssna på barnet när hen är ivrig att berätta om sina tankar.
  3. Koncentrera dig på barnets känslor (inte dina egna) under samtalet och försök lyssna också mellan raderna.
  4. Visa att du är genuint intresserad av vad barnet berättar och låt barnet tala till punkt innan du svarar.

Sysslolöshet hemma gör gott

Om vardagen är väldigt jäktig, är det bra att träna medveten närvaro, sysslolöshet och att vara hemma också med barnet. Under semestern eller veckosluten är det bra att ha tomma stunder utan några planerade aktiviteter för att ha tid att vara sysslolös och lyssna på sina tankar. Dessa situationer kan ge upphov till något nytt och inspirerande.

Ibland klagar barn att ”Jag har inget att göra” eller ”Jag vill spela för jag har ingen kompis”.

För vuxna är dessa situationer ibland svåra och väcker irritation. Under semestern finns tid att stanna upp och försöka lyssna sig till vad som ligger bakom detta beteende hos barnet, vad det egentligen är fråga om? Det kan hjälpa att sänka sig till barnets nivå och försöka lyssna mellan raderna. Ofta har barn behov att få uppmärksamhet.

  • Fråga mig hur jag har det.
  • Berätta för mig att jag är viktig för dig.
  • Gör saker tillsammans med mig.
  • Låt mig försöka.
  • Trösta mig om jag är ledsen.
  • Berätta för mig att jag är bra sådan som jag är.
  • Ge mig ömhet, närhet och tid.
  • Gör tokiga saker tillsammans med mig.
  • Uppmuntra, beröm och tacka mig.

Samtal med skolbarn:

När det gäller skolbarn är det bra att också försöka lyssna in det som ligger bakom barnets beteende. Vad tänker barnet? Skolbarn svarar ofta ganska kort på försök att inleda ett samtal och frågan ”Är allt bra?” kan få ett svar på ett ord. Här följer några exempel på frågor till skolbarn:

  • Vad skulle vara/var bäst idag?
  • Vad skulle du vilja göra mera av? (Eller mindre?)
  • Hände något överraskande idag?
  • Berätta tre saker som du kommer att tänka på om din dag.

Små dagliga samtal är ett bra sätt att å ena sidan hålla dig uppdaterad om skolbarnets värld och å andra sidan visa barnet exempel på att jag uppskattar dig och är intresserad av hur du har det. Barn tycker också att det är roligt att höra vad en vuxen svarar på samma frågor.

Det är också bra att släppa loss och bryta frågerutinen ibland. Överraska barnet och varför inte också din partner med en ny fråga:

  • Sa läraren något tokigt idag?
  • Om du fick en trollstav, vad skulle du trolla fram i klassen?
  • Vem berättade klassens roligaste historia idag?
  • Vilket ord använde du mest idag?

Läs också:

Skärmtid

Läs också (på finska):

Miten hallita viriketulvaa?

#ruudutonpäivä

Rentoutus lapselle

Minä osaan ja onnistun-boken