Skip to content

Motionärstyper

Du har säkert någon gång funderat på frågan: Hurdan motionär är jag? Ser du dig själv som en begåvad eller medelmåttig motionär? Eller ”inte särskilt sportig”? Har du tänkt på att hurdan motionär du är också påverkar hur du uppmuntrar ditt barn att motionera?

Motionerar du hellre ensam eller i grupp? Föredrar du ledd eller självständig motion? Tycker du om att tävla, trötta ut dig själv eller motionera i lugnt tempo? Olika typer av motionärer gillar och motiveras av olika typer av motion. Jaana Karis doktorsavhandling presenterar sju olika motionärstyper.

Upplevelsemotionär

När det gäller motion uppskattar jag upplevelser – trevliga och behagliga fysiska, psykiska, sociala eller estetiska upplevelser och erfarenheter.

Som motionär är jag en BEKVÄM MOTIONÄR. Jag motionerar i min egen takt. Motionsmål och -anvisningar som kommer utifrån ger mig ångest.

För mig är motion ett sätt att få estetiska, kroppsliga och sociala upplevelser. Det ger mig också möjlighet att vara kreativ och uttrycka mig själv. Motionsmängden kan variera. Jag kan gå totalt upp i en meningsfull motionshobby eller så kan lättja och slöhet ta över.

Jag blir lättare motiverad att motionera när motionen blir ”obligatorisk” såsom under resan till och från jobbet eller vid fysiskt arbete. Jag rör gärna på mig i naturen, med hunden eller tillsammans med vänner och när jag får pröva och lära mig nya saker i min egen takt.

Tulosta tästä (på finska)

Hälsoentusiast

När det gäller motion uppskattar jag att jag med hjälp av motion kan ta hand om min hälsa och främja mitt välbefinnande.

Som motionär är jag en KONDITIONSMOTIONÄR. Jag motionerar enligt mina egna mål som främjar min fysiska och psykiska hälsa.

För mig är motion ett sätt att uppnå ett friskt och bra liv.

Jag motionerar regelbundet och motion är en viktig del av min vardag.

Jag blir lättare motiverad att motionera när jag får uppfölja och mäta olika hälsoeffekter och den förbättring av min kondition som motion ger upphov till.

 

Tulosta tästä (på finska)

Uurastaja

Arvostan liikunnassa määrällisesti riittävää harjoittelua ja liikkumista – uurastamista liikunnan parissa.

Liikkujana olen AHKERA LIIKKUJA. Suunnittelen liikkumiseni etukäteen. Mittaan ja lasken liikkumiseni. Liikkumattomuus aiheuttaa minulle syyllisyyttä. Liikunta on minulle väline saavuttaa tyytyväisyys itseeni. Liikkuminen kuuluu elämääni tärkeänä osana. Toisaalta liikkuminen voi jäädä hyvin vähäiseksi, jos elämään ilmestyy jokin muu tärkeämpi ”työ,” jonka parissa uurastaa.

Liikuntaan motivoitumistani helpottaa, kun teen itselleni viikko-ohjelman, johon sisältyy liikuntaa. Mittaan ja lasken suoritukseni ja nautin tekemästäni työstä. Palkitsen itsesi etukäteen suunnitellulla vapaapäivällä.

Tulosta tästä (på finska)

Knäckt motionär

När det gäller motion vill uppskattar jag bra vägledning och uppmuntran från en expert. Mitt självförtroende som motionär har blivit knäckt och jag ser mig själv som en svag motionär.

Som motionär är jag INTE AKTIV. Jag tycker om vissa motionsformer. Jag skulle vilja bli inspirerad att motionera mer.

För mig är motion något som har orsakat känslor av misslyckande. Mina negativa motionserfarenheter har fått min kropp att kännas bristfällig.

Mitt motionerande kan öka och jag kan utvecklas t.o.m. till en passionerad motionär om jag får bra vägledning, uppmuntran och upplevelser av att lyckas.

Jag motiveras lättare att motionera om jag får bra vägledning och om jag börjar med en gren som inte kräver specialkunnande eller kondition. När jag märker att jag lär mig och utvecklas, blir jag mera inspirerad att motionera. Jag måste passera min ”smärtpunkt” för att fatta mod att motionera.

 

Tulosta tästä (på finska)

Tävlare

När det gäller motion uppskattar jag framgång och utveckling. Resultat och prestationer är viktiga för mig.

Som motionär är jag en BRA MOTIONÄR. För mig är motion ett sätt att uppnå segrar och framgång.

Mängden motion kan bli liten om motionen inte kan resultera i framgång eller belöning. Om jag alltså inte kan uppnå något med min motion, motionerar jag kanske inte alls. Tävlingar och prestationer inspirerar mig.

Jag blir lättare motiverad att motionera när jag uppföljer och analyserar min kondition eller hur mina färdigheter utvecklas. Jag ställer upp ett mål som jag siktar mot. Jag skaffar en tränare eller en träningskompis att följa upp mina framsteg med.

Tulosta tästä (på finska)

Motionsproducent

När det gäller motion uppskattar jag att jag får leda och inspirera andra motionärer. Mina egna idrottsprestationer och -färdigheter har inspirerat mig att organisera motion för andra.

Som motionär är jag en AKTIV MOTIONÄR. Jag har en mångsidig motionsbakgrund och jag tycker om att motionera. Jag njuter av att leda och lära ut motion.

För mig är motion ett sätt att få upplevelser och känna mig kompetent; att leda motion för andra ger mig tillfredsställelse. Motion är en viktig del av mitt liv, men motionsproducentinriktningen kan minska min egen motion.

Jag blir lättare motiverad att motionerna när jag får leda eller organisera motion för andra och samtidigt motionera själv.

Tulosta tästä (på finska)

Storkonsument av motion

Jag uppskattar nästan allt som har att göra med motion. Jag älskar att motionera.

Som motionär är jag en LIVSSTILSMOTIONÄR. Jag blir entusiastisk av all motion. Jag ser alltid till att jag har möjlighet att motionera.

Motion är nödvändigt för mig och är en viktig del av mitt liv och en livsstil.

Motion i olika former är alltid en del av min vardag oberoende av min livssituation.

Jag blir lättare motiverad att motionera tack vare att jag älskar motion och har ett starkt förhållande till motion. För mig är det inte svårt att komma igång!

Tulosta tästä (på finska)

Motion med barn – minneslista för föräldrar:

  • Känn efter hurdan motionärstyp du är och hur det påverkar vilka motionssituationer du erbjuder ditt barn.
  • Vad anser er familj vara motion? Promenader till butiken, rodd, skogspromenader och många andra vardagssysslor är motion.
  • Tala med ditt barn om motion och fysisk aktivitet på ett positivt sätt. Du och ditt barn kan tillsammans följa med nyheter som gäller motion eller titta på idrott. Förhållandet till motion stärks och intresset för motion ökar när barnet lär sig mer om motion.
  • Acceptera att alla motionärstyper är lika mycket värda. Ditt barns motionärstyp är kanske inte samma som din, men olikhet är en möjlighet som kan förstärka bådas förhållande till motion.
  • Lyssna på ditt barn och följ med vad barnet sysslar med. Ge barnet möjlighet att prova upplevelsemässigt olika motionssituationer och följ med hurdana motionssituationer barnet verkar njuta av. Beröm barnet redan för försök.
  • Planera motionsstunder tillsammans med ditt barn. På detta sätt beaktar du barnets motionärstyp.
  • Utvidga ditt barns motionärstyp i olika riktningar genom att erbjuda olika typer av motionssituationer. Mest sannolikt lär sig ditt barn en fysiskt aktiv livsstil när hen får mångsidig erfarenhet av motion och hittar motionsformer som hen tycker om. För barn av tävlingstyp är det t.ex. bra att erbjuda möjligheter till upplevelsemotion, och om barnet är en upplevelsemotionär kan det vara en bra idé att försiktigt lära ut motion som medför lite hårdare arbete.

Search

Found 0 results