Ikäkaudet ja ruokaoppimisen vaiheet
Syömään oppimisen eri vaiheet
Lapsen eri ikäkausiin liittyy syömisen erilaisia kehitysvaiheita, monissa taidoissa harjaantumista sekä erilaista yhdessä oivaltamisen, tuen, avun ja kannustuksen tarvetta. Mukava ruokailuympäristö ja mahdollisuus harjoitella kartuttavat syömiseen liittyviä taitoja. Esimerkiksi laaja ruokasanasto rakentuu mukavista ja oivaltavista ruokakokemuksista ja niistä juttelemisesta.
Imeväisikäiset (0-1 v)
- Imeväisiän lopussa lapsella on valmius syödä tavallisia ruokia toisten kanssa pöydän ääressä
- Kaikki ruoka-aineryhmät ovat käytössä
- Lapsi harjoittelee omatoimista ruokailua kädestä syöden, mukista juoden ja lusikalla
- Karkea- ja hienomotoriset valmiudet kehittyvät: lapselle tarjotaan sormiruokia ja vähitellen karkeutuvia soseita
- Ruokapuheen kehittymiseksi ruokia nimetään ja ruokailuhetkiä sanoitetaan
- Yksilöllisen valmiuden mukaan lapselle tarjotaan maisteluannoksia 4–6 kk iässä. Kiinteät ruoat aloitetaan kaikille 6 kk iästä
- Lapsentahtinen täysimetys 4–6 kk ja osittainen imetys yhden vuoden ikään tai pidempään. Perheen päätöstä imetyksestä kunnioitetaan ja ratkaisua tuetaan
Taapero (1-2 v)
- Lapsi tutustuu ja oppii pitämään uusista ruoista
- Lapsi syö taitavasti lusikalla, harjoittelee haarukan käyttöä ja juo omatoimisesti mukista tai lasista
- Luontainen, lapsen kehitykseen kuuluva uusien ruokien pelko yleistyy kahden vuoden iässä ja voi jatkua 6-vuotiaaksi
- Yleensä lapset tarvitsevat useita tutustumiskertoja ennen uusien ruokien maistamista
- Lasta autetaan tutustumalla ruokiin pienten ruokatehtävien avulla yhdessä
- Lapsen annetaan tutkia ruokia eri aistein
- Lapsen kanssa syödään yhdessä jutellen ja syötäviä ruokia nimeämällä
Leikki-ikäinen (3-4 v)
- Lapsi syö monipuolisesti ja nauttii yhdessä syömisestä
- Hän annostelee itse ruoan, mutta voi tarvita apua
- Lapsi harjoittelee ruokailuvälineiden käyttöä ja leivän voitelua
- Omatoiminen syöminen sujuu, paitsi väsyneenä
- Syömisen rutiinit ja oma paikka ruokailussa ovat tärkeitä
- Lapsen oma tahto tulee esille ruokailussa ja lapsi tarvitsee siinä aikuisen apua
- Lapsi osallistuu mielellään pieniin ruoanvalmistustehtäviin
- Ruokasanasto laajenee. Lapsi osaa nimetä ruokia, kyselee ja osaa käyttää ”ole hyvä”, ”kiitos” ja ”saisinko” -ilmaisuja
Leikki-ikäinen (4-5 v)
- Lapsi on taitava ruokailija
- Hän on harjaantunut pöytätavoissa, syö mielellään yhdessä muiden kanssa ja osaa odottaa vuoroaan
- Lapsi annostelee itse ruoan ja osaa yleensä ottaa itselleen sopivan annoksen
- Lapsi osaa voidella leivän ja harjoittelee perunan kuorimista
- Lapsi on mielellään ja lisääntyvästi mukana ruokailujärjestelyissä ja pienissä ruoanvalmistustehtävissä
- Lapsella on useita ruokamieltymyksiä: hän on utelias kokeilija ja tietää mistä pitää ja mistä ei
- Ruokapuhe rikastuu: lapsi nimeää ruokia, ihmettelee, kyselee ja kertoo ruoista
Esikoululainen (5-6 v)
- Lapsi ruokailee itsenäisesti seurustellen ruokapöydässä ja iloitsee ruokaseurasta
- Lapsi ottaa vastuuta siististä ruokailusta ja ruokarauhasta
- Lapsi osaa ottaa ruokaa itselleen sopivasti tarjoilupisteestä
- Hän osaa kuoria perunat
- Lapsi osaa toimia muiden lasten kanssa ruokajärjestäjänä ja pikkukeittiön ruoanvalmistustehtävissä ohjatusti
- Ruokapuhe on kehittynyt niin, että lapsi osaa ilmaista omia aistimuksiaan ja kertoa miksi pitää jostain ruoasta ja miksi ei jostain toisesta
- Lapsi kertoo ruokapuuhistaan ja kehittyvistä taidoistaan. Hän iloitsee osaamisestaan
Kaipaatko käytännön vinkkejä ja ideoita eri ikäisten lasten ruokakasvatukseen?
Lisää aiheesta:
- Suositus: Terveyttä ja iloa ruoasta – varhaiskasvatuksen ruokailusuositus 2018 @Valtion ravitsemusneuvottelukunta (VRN)
- Kirja: Aistien avulla ruokamaailmaan – Sapere-menetelmä päivähoidon ravitsemus- ja ruokakasvatuksen tukena, Aila Koistinen ja Leena Ruhanen (toim.) 2009 @Sitra
- Julkaisu: Lasten ruokakasvatus varhaiskasvatuksessa – ruokailoa ja terveyttä lapsille. Turun lapsi- ja nuorisotutkimuskeskuksen julkaisuja 8/2014. @Turun yliopisto @Sapere
- Ideajuliste: Ruokakasvatus eri ikäkausina. Ruokataju-aineisto @Opetushallitus