Minä ruokakasvattajana
Tärkein ruokakasvatuksen työväline – Sinä
Kasvattajan asenteet, ruokapuhe ja esimerkki terveellisestä ja monipuolisesta syömisestä muokkaavat lasten ruokavaliota tehokkaammin kuin mikään muu. Siksi onkin tärkeää tunnistaa oma rooli ruokakasvattajana ja sen vaikuttava voima. Aikuisten luoma rento, kannustava ja positiivinen ilmapiiri sekä ruokapuhe tukevat jokaisen lapsen ruokaoppimista.
Tiedosta ja tunnista
Omaa ruokakasvattajuutta voi pohtia esim. seuraavien kysymysten kautta:
- Millainen ruokakasvattaja olen?
- Mitkä ovat vahvuuteni ruokakasvattajana?
- Mikä on minulle tärkeää ruokakasvattajana?
- Millainen on onnistunut ruokailu?
- Mitä ruoka ja ruokailu merkitsevät minulle: terveyden lähde, ideologia, polttoaine, velvollisuus, painonhallinta, kasvatuskeino, nautinto, yhdessä oloa vai jotain muuta?
- Mitä minulle tarkoittaa terveellinen syöminen?
- Ovatko suositukset ristiriidassa sen kanssa? Luotanko suosituksiin?
- Mitä minulle merkitsevät sanat nälkäinen, kylläinen tai ähky?
- Miten suhtaudun nälkään? Saako lapsi määritellä, milloin hän on kylläinen?
- Pitääkö kaikkea maistaa? Saako lapsi sanoa kiitos ei?
Ruokakasvatuksen rutiinit
Hyvä arki muodostuu rutiineista. Samana toistuvat tavat tuovat lapsille turvallisuutta ja selkeyttä arkeen. Omia ruokasvatuslinjauksia ja -rutiineja voi pohtia seuraavien kysymysten kautta:
- Saako lapsi ottaa itse ruoan?
- Milloin ruokaa saa hakea lisää?
- Pitääkö maitoa juoda?
- Pitääkö salaattia syödä?
- Pitääkö pöydässä istua hiljaa?
- Onko kaikkea pakko maistaa?
- Pitääkö lautanen syödä tyhjäksi?
- Milloin saa ottaa leipää?
- Milloin saa nousta pöydästä?
- Mistä kehutaan?
Kaipaatko käytännön vinkkejä ja ideoita lasten ruokakasvatukseen?
Lisää aiheesta:
- Suositus: Terveyttä ja iloa ruoasta – varhaiskasvatuksen ruokailusuositus 2018 @Valtion ravitsemusneuvottelukunta (VRN)
- ProGradu: Koti ja päiväkoti lasten ruokakasvattajina. Nina Hopia. Pro gradu -tutkielma, 2016 @Helsingin yliopisto
- Blogi: Miten lapset syövät päiväkodissa – muullakin kuin ruualla on väliä. Ravitsemustieteilijä Reetta Lehto @DAGIS-hanke
- Video: Mihin ruokakasvatusta tarvitaan? @Ruokatieto
- Kirja: Aistien avulla ruokamaailmaan – Sapere-menetelmä päivähoidon ravitsemus- ja ruokakasvatuksen tukena, Aila Koistinen ja Leena Ruhanen (toim.) 2009 @Sitra
- Julkaisu: Lasten ruokakasvatus varhaiskasvatuksessa – ruokailoa ja terveyttä lapsille. Turun lapsi- ja nuorisotutkimuskeskuksen julkaisuja 8/2014. @Turun yliopisto @Sapere
- Blogi: Miten herättää lasten kiinnostus ruokaa kohtaan? Ravitsemustieteilijä Riikka Pajulahti @DAGIS-hanke @Folkhälsan