Siirry sisältöön
Neuvokas perhe -tiimi
Julkaistu 18.12.2019
Päivitetty 19.2.2020

Pikkulapsiperheen arjen pyörityksessä oman ajan löytäminen riittävälle liikunnalle on usein haaste. Terveyttä edistävän liikunnan ei tarvitse olla erikseen järjestettyä hikijumppaa vaan sidoksissa arjen rutiineihin. Hengästyminen saa kehon ja mielen voimaan hyvin sekä tuo vireyttä ja jaksamista jokaiseen päivään.

Pienin muutoksin liikkuvampaan elämään

Tarkastele omaasi ja perheesi liikkumista ja pohdi, millaisia keinoja keksit päivittäisen liikkumisen lisäämiseksi ja istumisajan vähentämiseksi? Hyvä keino liikkumisen tarkasteluun on ajankäyttöpäiväkirja päivän toimista. Päiväkirjaa voi täyttää esimerkiksi viikon ajan ja siihen kirjataan päivän tapahtumat. Näin selkiytyy kuva ajankäytöstä ja mahdollisista keinoista liikkumisen lisäämiseen. Voisiko liikkumista lisätä pienellä suunnittelulla ja tapojen muuttamisella? Liikkumista saa helposti lisää päivään, kun pohtii alla olevia päiväntoimia ja niiden toteutusta.

  • Työmatkat
  • Taukoliikunta työpaikalla
  • Istumisen vähentäminen, tee töitä työpaikalla mahdollisuuksien mukaan seisten
  • Osallistuminen työpaikkaliikuntaan
  • Portaat kävellen
  • Kotityöt ja pihatyöt, hyötyliikunta
  • Kaupassakäynti kävellen tai pyörällä
  • Lasten kanssa pelailu, puuhailu ja ulkoilu
  • Harrastukset ennen tai jälkeen työpäivän

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset