0-3v
3-5v
5-7v
Maistamisrohkeus
Ruokakasvatuksen kehittäminen
Vanhemmat ja yhteistyö
Supersankarin harjoittelupolku
Harjoitellaan ruokarohkeutta, pöydässä pysymistä, ruuduista luopumista tai jotakin muuta supersankarin taitoa tämän harjoittelupolun avulla.
Idea
Tämän tehtäväsivun avulla voidaan harjoitellaan monenlaisia taitoja, kuten ruokarohkeutta, maistamisrohkeutta, supersankarin kasvistaitoja tai mitä vaan. Myös muihin elintapoihin tai arjen juttujen harjoitteluun soveltuu hyvin. (Ruutusopimustaidot, potta-taidot, hampaiden pesu jne.)
Valmistelut ja materiaalit
- Jutellaan vanhempien kanssa: Mitä toivoisitte lapsen oppivan? Mikä on se taito, joka auttaisi lasta ja arjen sujuvuutta?
- Taidolle voidaan keksiä hauska nimi, se usein motivoi lasta.
- Laaditaan yhdessä vanhempien kanssa yhteinen suunnitelma, miten esim. ruokarohkeus- tai syömistaitoa harjoitellaan. Sovitaan mistä ruoka-aineista aloitetaan ja miten edetään sekä pk:ssa että kotona.
- Palkintoja/kannustusta/merkinnän taulukkoon pitää saada jo alussa yrittämisestä. Se lisää lapsen motivaatiota. Aina, kun lapsi toimii oikean suuntaisesti, kehutaan sanallisesti, peukkumerkillä ja laitetaan merkki taulukkoon. Katso esim. rohkean maistelijan reitti.
- Jos taito liittyy ruokailuun, on hyvä käydä keskustelua vanhempien kanssa miten päiväkodissa ruokailutilanteissa toimitaan. Kuvat tyypillisistä aamupaloista, ruuista ja välipaloista saattavat auttaa varsinkin maahanmuuttajavanhempia ymmärtämään ruokailuja ja tavoitteita.
- Printtaa tehtäväsivu.
Tehtävän toteutus
- Valitaan taito, jota halutaan harjoitella. Käydään keskustelua vanhempien kanssa mahdollisuuksien mukaan ensin, ja sitten otetaan myös lapsi keskusteluun mukaan.
- Tutustutaan supersankarin harjoittelupolkuun.
- Käydään lapsen tai ryhmän kanssa läpi, mitä lapselta odotetaan ja missä järjestyksessä toimitaan.
- Harjoitellaan taitoa ja juhlitaan edistymistä.
Vinkki
- Jos haasteet ovat erittäin suuria ja lapsi esim. kieltäytyy kokonaan syömästä, voi olla kyse monista asioista, esim. sinnikkäästä luonteesta, peloista, valtataistelusta, aistitoiminnan herkkyydestä, sairaudesta, lääkityksen vaikutuksesta makuaistiin tai ruokahaluun tai siitä, että suomalainen ruoka tuntuu lapsesta oudolta.
- Kuvat ja visuaalinen tuki ovat tärkeitä ruokailuhetkessä kuvaamaan lapselle, mitä tapahtuu, mitä lapselta odotetaan ja missä järjestyksessä toimitaan.
- Jos haasteet jatkuvat pitkään, on hyvä ottaa yhteyttä muihin ammattilaisiin kuten VEO tai terveydenhoitaja.
Vinkki
- Kurkkaa ruokakasvatuksen tietopankkiin osioon “Annetaan tukea – kun syömisen kanssa on pulmia”
Lähde
Kaipaatko lisää käytännön vinkkejä ja ideoita lasten ruokakasvatukseen?
Kurkkaa ruokakasvatuksen ideapankkiin
Kaipaatko tietoa ja työkaluja lasten ruokakasvatukseen?