0-3v
3-5v
5-7v
Moniammatillinen yhteistyö
Ruokailutilanne
Ruokakasvatuksen kehittäminen
Ruokapalveluyhteistyö
Yhdessä sovitut ruokakasvatuksen käytännöt – huoneentaulu
Ruokailutilanteiden äärelle on tärkeä pysähtyä uuden tiimin kanssa. Yhteiset linjaukset auttavat lapsia, aikuisia ja sijaisia arjessa.
Pysähtykää pohtimaan ruokailutilanteiden käytännöt yhdessä. Voitte käyttää alla olevia kysymyksiä apuna. Kirjatkaa oman tiimin tai yksikön yhteiset ruokakasvatuslinjat huoneentauluun. Kun yhteiset pelisäännöt ja rutiinit on sovittu ja kirjattu, kaikkien on helppo toimia – niin lasten, aikuisten kuin sijaisten.
Miten eri ruokailutilanteet (aamupala, lounas, välispala) hoidetaan:
- Miten aloitetaan ja lopetetaan?
- Miten ruoka annostellaan?
- Milloin lapsi voi annostella ruokansa itse?
- Mitä ovat hyvät pöytätavat ja miten niitä harjoitellaan tämän ikäisten kanssa?
- Miten aikuiset ohjaavat lapsia ruokailutilanteissa? Miten lapsille puhutaan?
- Miten kasvattajat puhuvat ruoasta ja omasta syömisestään?
- Miten lapsia kannustetaan?
- Miten toimitaan, jos ruokailutilanne on vaikea yleisesti tai yhden lapsen kanssa?
- Miten ja missä ruokailun pulmista puhutaan?
Vinkki:
- Katso Minä ruokakasvattajana -osuus tietopankista. Mikä on keskeistä minulle ruokailutilanteissa, pitääkö kaikkea maistaa jne. hyödyllisiä kysymyksiä asioiden pohtimiseen tiimeittäin.
- Katso esimerkki yhden päiväkodin huoneentaulusta ja kehitystyöstä – mitkä on meidän tiimin ja yksikön vahvuudet: Ruokakasvatusta tukeva ympäristö
- Hyödyntäkää tehtävä: Onnistuneen ruokakasvatuksen edellytykset meidän päiväkodissa.