Kasvikset osaksi jokaista ateriaa
Kaikissa mahdollisissa väreissä hehkuvat kasvikset tekevät syömisestä houkuttelevaa, iloista ja terveellistä.

Kaikissa mahdollisissa väreissä hehkuvat kasvikset tekevät syömisestä houkuttelevaa ja iloista. Kasviksiin lukeutuvien vihannesten, juuresten, marjojen ja hedelmien huimasta väriloistosta riittää taatusti jokaiselle aterialle. Kasviksia kannattaa syödä, sillä niissä on aimo annos tärkeitä vitamiineja, kuituja ja kivennäisaineita. Riemukkaat värit ja terveyttä edistävät ominaisuudet tekevät kasviksista monipuolisen ruokavalion vankan perustan.

Perunaa ei lueta kasviksiin kuuluvaksi, mutta sitä ei silti sovi unohtaa. Peruna maistuu padoissa ja paistoksissa, hautuu herkuksi uunissa ja kypsyy sukkelasti mikrossa pelastaen kiireisen illan.

Kasviksia on aina tarjolla ennen ruokailua ”naposteluun”. –Äiti 29v, 2 lasta.

Kouratuntumalla tarpeeksi kasviksia

Lasten ja aikuisten tulisi nauttia noin kuusi oman nyrkin kokoista kasvis-, hedelmä- tai marja-annosta joka päivä. Muista toistaa tavoitetta ääneen, sillä lapsi innostuu itsekin mittailemaan kasviskourallisia ja oppii näin muistamaan säännön. Aikuisella kuusi kourallista päivässä vastaa noin puolen kilon suositeltua tavoitetta.

Kun kasviksia syödään säännöllisesti pitkin päivää jokaiseen ateriaan ujutettuna, kuusi kourallista ei tunnu ollenkaan kohtuuttomalta tavoitteelta. Aamupuuron päälle kauhotaan kaikki mahdollisia marjoja, keskipäivän lounaalla ja illallisella lautanen täytetään kasviksista puolilleen lautasmallin mukaan, välipalalla dipataan kukkakaalia ja iltapalalle paloitellaan banaania.

Päivittäisen tavoitteen täyttyminen helpottuu, kun kasviksia pilkotaan reippaasti paistoksiin, patoihin ja keittoihin sekä höystetään niillä liha- tai kalaruokia. Valmisruoasta saa maittavan ja monipuolisen aterian täydentämällä lautasta kasviksilla joko raakana, paistettuna tai paahdettuna. Myös pakastevihannekset ovat ravintoarvoltaan hyviä eikä niitä kannata väheksyä.

Omalla esimerkillä ruokailuissa – kasviksia kaikille. –Äiti 35v, 1 lapsi.

Muutamalla niksillä kasvisintoilijaksi

  • Lapset pitävät kasviksista usein sellaisinaan, selkeästi toisistaan erottuvina paloina ja makuina.
  • Lohko kasvikset sopivan kokoisiksi niin, että lapsi pystyy itse syömään ne lusikalla tai haarukalla tai nappaamaan niitä omin sormin suuhunsa.
  • Panosta esillepanoon. Pienet kriitikot antavat täydet viisi tähteä hassuille kasvisnaamoille ja saattavat palkita vaivan maistamalla uusia makuja.
  • Keittiön seinälle voidaan yhdessä askarrella taulu, joka auttaa lasta viiden kouran säännön muistamisessa.

Kammoaako lapsesi kasviksia? Lue vinkit kasvisten houkuttelevaan tarjoiluun.