Hyppää sisältöön

Tämä toimii meillä! Perheiden omia vinkkejä painonhallintaan

Haastattelimme yhdessä Taloustutkimuksen kokeneiden psykologien kanssa 10 vanhempaa, jotka olivat huolissaan lapsensa ylipainosta. Kysyimme heiltä, mitkä arjen jutut ovat toimineet heillä parhaiten oman lapsensa hyvinvoinnin edistämisessä ja koko perheen painonhallinnassa.

Julkaistu 27.4.2021
Päivitetty 18.5.2021
Kolme kättä tekee läpyn

Toteutimme vuoden 2020 lopussa yhdessä Taloustutkimuksen kanssa isot perhekyselyt (n=3683), jossa selvitimme, miten perheet voivat juuri nyt. Tämän lisäksi haastattelimme tuosta joukosta kymmentä vanhempaa, jotka olivat huolissaan lapsensa painonhallinnasta ja halusivat tulla kertomaan meille omista kokemuksistaan siihen liittyen. Tässä jutussa kokoamme heidän nostamiaan vinkkejä siitä, mitkä jutut ja valinnat arjessa ovat heidän kokemuksen mukaan toimineet parhaiten lapsen ja koko perheen hyvinvointikeskeisessä painonhallinnassa.

 

Positiivinen sävy ja kannustaminen tärkeää

Lähes kaikki tutkimukseen haastatellut vanhemmat kertoivat pyrkineensä jollain tavoin vaikuttamaan lapsensa painonkehitykseen. Kaiken kaikkiaan vanhemmat kertoivat pyrkivänsä ensisijaisesti kannustamaan lasta terveellisempään elämään ja itsestään huolehtimiseen. Asioista yritetään puhua mahdollisimman positiiviseen sävyyn ja omat puuttumiset yritetään tehdä vaivihkaa, jotta lapsi ei kokisi tilannetta negatiivisesti. Toisaalta osa vanhemmista toivoi voivansa puuttua tilanteeseen nykyistä voimakkaammin, mutta koki epävarmuutta siitä, miten tämän voisi toteuttaa.

Perheiden jakamia vinkkejä:

  • Lasta ei pidä kritisoida ylipainoon tai kehoon liittyen vaan asiaa tulee lähestyä positiivisesti
  • Lapselle kannattaa näyttää esimerkkiä omalla toiminnalla ja terveellisillä valinnoilla: mallioppimisen tärkeys
  • Kotona kannattaa tuoda esiin terveellisten elämäntapojen merkitystä yleensäkin (ei vain painoon liittyen) ja kannustaa lasta tekemään pieniä parempia valintoja

”Jotenkin löytäis tasapainon, et samanaikaisesti haluais vaan sanoa että tiäks kun sä oot ihan just täydellinen tommosena, mut sitten ei kuitenkaan ihan vois, koska sit samaan aikaan, et niin paitsi et kyllähän sun pitäis vähän kattoo, mitä sä syöt. Se on tosi vaikeeta.”

 

”Ja sit se, että miten tavallaan sen lapsen kanssa voi tän asian hoitaa sillai, että siit ei tule semmosta hänelle käsitystä et nyt pitää laihuttaa. Et nyt ei voi syödä mitään sen takia, kun on vähän lihava, ni ne pitäs välttää.”

 

”Sitten tietysti vielä jotenkin ne ristiriitaisuudet siinä, kun se oma painonhallinta on niin vaikeeta ja se on kokoaikanen haaste niin myöskin se tekopyhyys siinä, et miten sä voit olla toiselle niin tiukka kun sulla ei oo se oma paketti koko ajan hallussa. Se on tosi vaikeeta.”

 

Tietoa ja tukea aikuisten painonhallintaan

Syömisen säännöllisyys ja paremmat valinnat

  • Säännöllisestä ruokarytmistä huolehtiminen ja perheen yhteiset ruokailut
  • Terveellisten välipalojen ja kasvisten ostaminen ja tarjoaminen
  • Kohtuus makeissa ja suolaisissa herkuissa, esim. karkkipäivän avulla
    • kotiin ei osteta paljon herkkuja tai epäterveellisiä välipaloja
    • kaupassa pyritään käymään ilman lasta, jotta hän ei voi kinuta herkkuja
  • Monipuolisen ruoan tarjoaminen ja esimerkiksi reseptien keventäminen tai täysjyväviljan suosiminen
  • Sopivan annoskoon harjoittelu: sen tunnistaminen, koska on sopivan kylläinen
  • Rahankäytön seuraaminen yhdessä lapsen kanssa. Mihin viikkorahaa sovitaan käytettävän?

 

”On yritetty, että makeat herkut jäis sillä lailla, on yritetty saada sellasta karkkipäivää, mutta sellata ei oo ittelläkään koskaan ollu, ni se on ehkä vähän vaikea lähtee tekemään. Mutta se on ainaki onnistunu, että on harvennettu tai yritetään pitää tämmösii, harvoin sais makeita herkkuja. Et se ei olis lainkaan jokapäivästä, meil ei ole mitään, tosi harvinaista et olis mitään mehuja.”

 

”Mä oon yrittäny vaikuttaa niihin välipaloihin, ja siihen, että sitten kun on ruoka-aika, niin sit ihan oikeesti syödään sitä kunnon ruokaa. Just se ettei napostella niis väleissä, jollonka sit ruoka ei maistu. Mut tässä se haaste on nyt se kun mä oon niin paljon poissa kotoa, sillon kun lapset on kotona, et mä oon iltoja hyvin paljon poissa, niin se on kyllä niinkuin haastavaa. Et se mitä mä oon yrittäny takoa mun mieheni päähän, että hänen on huolehdittava että lapset syö sen kunnon ruuan ja puhunu, et mä oon kieltäny häntä ostamasta mitään vanukkaita tai tällasii tänne kotiin, et niitä ei niinkuin saa ostaa yksinkertaisesti.”

 

”Vaikeinta on sit tietysti ne, niistä totutuista tavoista irti pääseminen. Esimerkiks, jos tulee paha mieli ni voi ottaa vaikka jäätelön [naurahtaa]. Että ei ota, ettei syökään jäätelöö pahaan mieleen. Ettei opeta tavallaan itseään lohtusyöjäks tai ettei lastansa opeta sellaseks taikka, että opetellaan siihen, että, vaikka viikkorahaa ei käytetä syömisen ostamiseen. Tai että kautta linjan otetaan sellanen perheen yhteinen linja, että syyään enemmän kasviksia, ja sit ne kuitenkin jää, kun mä en tykkää näistä tai nää on pahoja tai, tääl on kammottavaa ruokaa joka päivä. Ni asenteen muuttaminen on vaikeinta.”

 

Kurkkaa tietoa, vinkkejä ja reseptejä arkiruokailuun!

 

Liikkumiseen kannustaminen ja mielekästä liikettä arkeen

  • Lasta kannustetaan liikkumaan ja ulkoilemaan
  • Lapselle on yritetty löytää sopivaa ja mielekästä liikuntaharrastusta
  • Lapsen kanssa käydään yhdessä ulkoilemassa tai vaikka uimassa
  • Perheeseen on hankittu koira osin siitä syystä, että lapsi ulkoilisi sen kanssa
  • Lapselle yritetään näyttää esimerkkiä omalla toiminnalla, aktiivisella ja liikunnallisella elämäntavalla

 

”No me ollaan ensinnäkin yritetty positiiviseen sävyyn puhua siitä, että pitää huolehtia itsestään ja terveydestään ja pitää liikkua ja syödä terveellisesti ja näin. Sit me ollaan rajotettu niitä annoksia, et minkä verran saa syödä per ruoka. Ja sitten me pyritään siihen, että hän lähtis liikkumaan joka päivä, me ollaan se koiraki hankittu aika paljon sen takia. Et on semmonen luontainen tapa lähteä ulos.”

 

”Lähinnä se että mä oon yrittäny pitää huolen siitä, et ensinnäkin kun hän on luvannut sitä koiraa ulkoiluttaa niin mä sanon, et kun koulusta tulee, niin pitää lähtee kävelemään lenkki sen koiran kanssa koska siinä tulee.. No se koira tarvii liikuntaa, mutta lapsi tarvii myöskin.”

 

”Mut se mihin mä kannustan niin on liikkuminen. Puhun omassa puheessani plus et mä ihan omalla esimerkillä näytän, että vaikka välillä mua ei itteenikään, millään en jaksais lähtee vaikka lenkille, niin mä lähden ihan vaan siitä syystä, että lapset näkee että täytyy vähän potkii itteensä pepulle.”

 

Ideoita ja videoita perheliikuntaan!

 

Ruutuajan toimivimmat sopimukset

Perhekyselyn lisäksi keräsimme parhaimmin toimivia ruutuajan vinkkejä myös Instagram-tilimme seuraajilta.

  • Perheeseen kannattaa luoda yhteiset säännöt, joita noudatetaan: esimerkiksi peliaikaa saa vasta, kun ensin on liikkunut ulkona
  • Familylinkillä tunnin peli-/ohjelma-aika puhelimella
  • Ei ruutuja ruokapöytään
  • Ei kännykkää enää iltapalan jälkeen
  • Klo 17-19 on ruutuaika; muulloin puhelimet ovat esim. keittiön tasolla
  • Rutiinit, että ruudut on vain tietyssä kohtaa päivää (arkena alkuilta, viikonloppuisin aamu ja/tai leffailta)
  • Tunti päivässä

 

Tukea ja tehtäviä perheiden ruutuaikaan!

 

Mitkä ovat juuri teidän perheen parhaimmat vinkit toisille jaettavaksi? Kerro meille!

 

Palautelomake

Kerro meille palautteesi, ideasi ja kehitysvinkkisi!

Lue seuraavaksi

Haku

Löytynyt 0 tulokset