Siirry sisältöön

D-vitamiinilisän suositus lapsille, raskauden ja imetyksen ajalle

D-vitamiinia saa monipuolisesta ruuasta, mutta D-vitamiinilisää suositellaan kaikille lapsille, raskaanaoleville ja imettäville äideille ympärivuoden.

Neuvokas perhe -tiimi
Julkaistu 18.12.2019
Päivitetty 15.5.2020

D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, jota tarvitaan luuston kasvuun ja uusiutumiseen sekä elimistön kalsiumtasapainon säätelyyn. D-vitamiini osallistuu lisäksi useisiin elimistön toimiin, joita kaikkia emme vielä edes tunne. Vastasyntyneillä vauvoilla ja pienillä lapsilla riittävän D-vitamiinin saanti on erityisen tärkeää, koska luusto muodostuu ja kasvaa lapsuuden ajan.

Ruoka-aineista D-vitamiinia on luontaisesti eniten rasvaisissa kaloissa ja kananmunissa ja metsäsienissä. Hyviä D-vitamiinin lähteitä ovat lisäksi nestemäiset maitovalmisteet ja margariinit, joita on täydennetty D-vitamiinilla. D-vitamiinipitoisuuden voi tarvittaessa tarkistaa tuotteen ravintosisältöluettelosta. D-vitamiinilisää suositellaan ruoasta tulevan D-vitamiinin lisäksi lapsille, raskaanaoleville sekä imettäville äideille ympäri vuoden.

D-vitamiinilisän suositus 

Imeväisikäiset 2 vko – 1 vuotiaat

  • Täysimetetty lapsi 10 µg/vrk
  • Lapsi, joka saa vähemmän kuin 500 ml/vrk äidinmaidonkorviketta/ vieroitusvalmistetta/ D-vitaminoituja vellejä/puuroja 10 µg/vrk
  • Lapsi, joka saa 500-800 ml/vrk äidinmaidonkorviketta/ vieroitusvalmistetta/ D-vitaminoituja vellejä/puuroja 6 µg/vrk
  • Lapsi, joka saa enemmän kuin 800 ml/vrk äidinmaidonkorviketta/ vieroitusvalmistetta/ D-vitaminoituja vellejä/puuroja 2 µg/vrk

Vastasyntynyt pärjää äidiltään rintamaidosta saamalla D-vitamiinilla muutaman viikon, jonka jälkeen sitä tulisi antaa täällä pohjoisessa D-vitamiinilisänä. Uuden EU-säädöksen johdosta äidinmaidonkorvikkeisiin lisätään enemmän D-vitamiinia kuin ennen. Osittain tai täysin korvikkeella ruokittujen lasten suositukset muuttuivat säädöksen myötä.

Lapset, raskaanaolevat ja imettävät naiset

  • 1- vuotiaat 10 µg/vrk
  • 2-17-vuotiaat 7,5 µg/vrk
  • Raskaanaolevat ja imettävät naiset 10 µg/vrk

Minkälaisen D-vitamiinin valitsen?

D-vitamiinilisä kannattaa valita D3 -muotoa (Kolekalsiferoli) sisältävänä, sillä tämä D-vitamiinin muoto imeytyy ihmisen elimistön hyödynnettäväksi parhaiten. Tippamuotoisena annostelu on helppoa ja turvallista kaiken ikäisille. D-vitamiinisuihkeita ei suositella lapsille sen annostelun epätarkkuuden takia.

D-vitamiinia auringosta ja ruoasta

D-vitamiinia muodostuu iholla auringon ultraviolettisäteilyn vaikutuksesta, mutta varsinkin pimeään talviaikaan tämä ei riitä kattamaan vitamiinin tarvetta.

Enempi ei ole aina parempi

D-vitamiini varastoituu rasvaliukoisena vitamiinina liikaa saatuna elimistöön, rasvakudokseen. D-vitamiinin yliannostus on harvinainen, mutta suositukset ylittävä, jatkuva liikasaanti ravintolisistä voi aiheuttaa haittavaikutuksia tai jopa myrkytysoireita. Ravintolisien ja esimerkiksi kalanmaksaöljyn käyttösuosituksia ei pidä ylittää. Lasten D-vitamiinin turvallisen saannin raja on pienillä lapsilla 25-35 µg/vrk ja 1-10 vuoden iässä 50 µg/vrk. Aikuisilla ja yli 10 vuotiailla lapsilla haitallisen suuren saannin rajana pidetään 100 µg/vrk. Näissä arvoissa on mukana sekä ravinnosta saatava, että lisätty D-vitamiini.

D-vitamiinin puutos?

D-vitamiinin äärimmäiset puutostilat ovat harvinaisia. D-vitamiinin puutos voi pahimmillaan aiheuttaa häiriöitä kasvuun ja kehitykseen ja johtaa luuston pehmenemiseen (lapsilla riisitauti, aikuisilla osteomalasia). Riisitaudin oireita ovat lihasheikkous, motorisen kehityksen ja pituuskasvun hidastuminen, alaraajojen taipuminen kävelyiässä ja pahimmillaan kalsiumaineenvaihduntahäiriöihin liittyvät kouristukset.

Lisätietoa D-vitamiinin käytöstä Eviran verkkopalvelusta

Raskausajan ravitsemus Imettävän äidin ruokavalio

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset