Uni
Neuvokas perhe - uni
Lapsi saa unesta virtaa leikkiä ja puuhata, mutta unta tarvitaan myös kasvuun ja kehitykseen.

Riittävä uni on tärkeää lapsen terveen kasvun, oppimisen ja päivän rasituksista palautumisen kannalta. Tärkeintä on unirytmin säännöllisyys ja riittävän pitkä yöuni.

Jokaisella lapsella on oma yksilöllinen unentarpeensa, jonka vanhemmat tuntevat parhaiten. Nukkumistavat vaihtelevat, mutta keskimäärin lapsi tarvitsee joka yö 9–10 tuntia unta.

Päiväunien tarve on yksilöllinen ja vähenee pikkuhiljaa. Yleensä yksivuotias lapsi nukkuu vielä kahdet päiväunet, mutta vähitellen toiset niistä jäävät pois. Vaikka leikki-ikäinen lapsi ei nukkuisikaan enää päiväunia, on pieni lepohetki silti usein tarpeen. Hetken rauhassa pötköteltyään lapsi jaksaa taas touhuta iltapäivän virkeänä.

  • Lapsi saa unesta virtaa leikkiä ja puuhata, mutta unta tarvitaan myös kasvuun ja kehitykseen. Unen aikana aivot palautuvat valveillaolon virikkeistä ja uudet, opitut asiat painuvat mieleen. Levännein aivoin myös tunteiden säätely onnistuu paremmin.
  • Unenpuute nakertaa keskittymistä. Hyvin nukkunut lapsi jaksaa osallistua ja olla sosiaalinen. Virkeänä myös havainnointikyky on terävämpi.
  • Koko perheen on hyvä rauhoittua iltaa kohti. Liikunta sekä riehakkaat ja jännittävät leikit jätetään alkuiltaan. Myös televisio, tietokoneet ja puhelimet on hyvä laittaa kiinni jo puolisen tuntia ennen nukkumaanmenoa.
  • Iltarutiinit ovat lapselle tärkeitä. Samanlaisina toistuvat iltatoimet ja nukahtamisrutiinit lisäävät lapsen turvallisuudentunnetta ja tyynnyttävät yöunille. Iltasatu, iltalaulu, rauhallisen musiikin kuuntelu sekä silittelyt ja suukottelut tuudittavat lapsen uneen.
  • Tilapäiset unihäiriöt ovat lapsilla hyvin tavallisia. Elämäntilanteen muutokset sekä lapsen normaaliin kehitykseen kuuluvat pelot ja laukkaava mielikuvitus saattavat häiritä unta. Uniin luikerteleva käärme on merkki siitä, että lapsi käsittelee kohtaamiaan pelottavia asioita yön aikana. Päivän tapahtumat kannattaa purkaa juttelemalla ennen nukkumaanmenoa, jotta ne eivät jäisi painamaan mieltä.
  • Opeta lasta tunnistamaan ja nimeämään väsymyksen merkkejä. Vähitellen korvia ja silmiä hierova, kompasteleva ja herkästi itkuinen lapsi oppii ymmärtämään, että uupumukseen ja kiukkuiseen mielialaan auttaa uni.
  • On tärkeää, että lapsen jokaiseen päivään kuuluu myös mukavia oleskeluhetkiä ja joutilasta aikaa rentoutumiselle sekä levolle. Laiskojen hetkien vastapainoksi jaksaa taas olla aktiivinen.
Hommat sujuu kun iltatoimet pidetään samanlaisina joka ilta (tietysti poikkeuksiakin voi tulla). Puuro – hammaspesu – iltasatu – halit ja pusut. –Äiti 34v, 4 lasta

 

Unipuu-väritystehtävää väritellen voitte lapsesi kanssa jutella unen merkityksestä hyvinvoinnille.

Alla olevan Uni-tehtäväsivun avulla voi pohtia oman perheen uni-asioita yhdessä lasten kanssa.