D-vitamiini
Kuvaaja: 
Sydänmerkki / Suvi Laine
Lapsen ruokavaliossa kokonaisuus ratkaisee. D-vitamiini on harvoja vitamiineja, joita suositellaan ottamaan ruoan lisäksi purkista, varsinkin pimeään talviaikaan.

Miksi D-vitamiinia?

D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, jota tarvitaan luuston kasvuun ja uusiutumiseen sekä elimistön kalsiumtasapainon säätelyyn. D-vitamiini osallistuu lisäksi useisiin elimistön toimiin, joita kaikkia emme vielä edes tunne. Vastasyntyneillä vauvoilla ja pienillä lapsilla riittävän D-vitamiinin saanti on erityisen tärkeää, koska luusto muodostuu ja kasvaa lapsuuden ajan.

D-vitamiinin puutos voi pahimmillaan aiheuttaa häiriöitä kasvuun ja kehitykseen ja johtaa luuston pehmenemiseen (lapsilla riisitauti, aikuisilla osteomalasia). Riisitaudin oireita ovat lihasheikkous, motorisen kehityksen ja pituuskasvun hidastuminen, alaraajojen taipuminen kävelyiässä ja pahimmillaan kalsiumaineenvaihduntahäiriöihin liittyvät kouristukset.

Minkälaisen D-vitamiinin valitsen?

D-vitamiinilisä kannattaa valita D3 -muotoa (Kolekalsiferoli) sisältävänä, sillä tämä D-vitamiinin muoto imeytyy ihmisen elimistön hyödynnettäväksi parhaiten. Tippamuotoisena annostelu on helppoa ja turvallista kaiken ikäisille. D-vitamiinisuihkeita ei suositella lapsille sen annostelun epätarkkuuden takia.

D-vitamiinia auringosta ja ruoasta

D-vitamiinia muodostuu iholla auringon ultraviolettisäteilyn vaikutuksesta, mutta varsinkin pimeään talviaikaan tämä ei riitä kattamaan vitamiinin tarvetta. Suomessa suositellaankin kaikille lapsille ja raskaanaoleville D-vitamiinilisää riittävän D-vitamiinin saannin turvaamiseksi. D-vitamiinilisää suositellaan ruoasta tulevan D-vitamiinin lisäksi jokaiselle lapselle.

Ruoka-aineista D-vitamiinia on luontaisesti eniten rasvaisissa kaloissa ja kananmunissa ja metsäsienissä. Hyviä D-vitamiinin lähteitä ovat lisäksi nestemäiset maitovalmisteet ja margariinit, joita on täydennetty D-vitamiinilla. D-vitamiinipitoisuuden voi tarvittaessa tarkistaa tuotteen ravintosisältöluettelosta.

Enempi ei ole aina parempi

D-vitamiini varastoituu rasvaliukoisena vitamiinina liikaa saatuna elimistöön, luukudokseen. D-vitamiinin yliannostus on harvinainen, mutta suositukset ylittävä, jatkuva liikasaanti ravintolisistä voi aiheuttaa haittavaikutuksia tai jopa myrkytysoireita. Ravintolisien ja esimerkiksi kalanmaksaöljyn käyttösuosituksia ei pidä ylittää.

Lasten D-vitamiinin turvallisen saannin raja on pienillä lapsilla 25-35 ug/vrk ja 1-10 vuoden iässä 50 ug/vrk. Aikuisilla ja yli 10 vuotiailla lapsilla haitallisen suuren saannin rajana pidetään 100 ug/vrk. Näissä arvoissa on mukana sekä ravinnosta saatava, että lisätty D-vitamiini.  

Lisää D-vitamiinia äidinmaidonkorvikkeisiin

Vastasyntynyt pärjää äidiltään rintamaidosta saamalla D-vitamiinilla muutaman viikon, jonka jälkeen sitä tulisi antaa täällä pohjoisessa D-vitamiinilisänä. Täysimetetyillä lapsilla suositus säilyykin ennallaan, 10 ug/vrk.

Uuden EU-säädöksen johdosta äidinmaidonkorvikkeisiin lisätään jatkossa enemmän D-vitamiinia kuin ennen. Osittain tai täysin korvikkeella ruokittujen lasten suositukset muuttuivat säädöksen myötä. Uuden suosituksen mukaiset D-vitamiinilisän annostukset näet oheisesta taulukosta.

 

Lue lisää:

Sydänterveyttä edistäviä ruoka- ja ravintoaineita 

Lue lisää D-vitamiinisuosituksesta ruokaviraston sivuilta