Siirry sisältöön

10 vinkkiä perheen terveempään arkeen

Miten kannustaa lasta terveellisiin valintoihin? Terveellisten valintojen ei tarvitse olla tylsiä ja vaikeita, vaan koko perheen yhteisiä kokeiluja, ideointia, onnistumisia ja oppimista. Mitä on tärkeää, kun perheenä harjoittelee ja opettelee terveystaitoja? Kokosimme 10 vinkkiä, mistä voi valita omalle perheelle sopivan jutun, jota lähtee kokeilemaan.

Neuvokas perhe -tiimi
Julkaistu 18.12.2019
Päivitetty 13.3.2020
  • Yhteinen juttu. Vanhempana voi vaikuttaa lapsen valintoihin oman esimerkin kautta. Vanhemmilla on viimeinen sana monissa perheen asioissa, mutta terveystaitojen opettelussa kannattaa lapset ottaa heti mukaan. Mitä kukin perheenjäsen ajattelee, mikä meidän perheessä jo toimii, mitä taitoa harjoittelemme ja miten se tehdään? Jo hyvinkin pieni lapsi osaa keksiä, miten voisi liikkua enemmän tai vähentää tv:n katselua. Tai mitä äidin tai isän pitäisi tehdä vähemmän. Joissakin perheissä pidetään perhepalavereja.
  • Ruokailu on mukavaa. Ruokarauhan ylläpitäminen ei aina ole helppoa. Mutta jos pääosin saa ruokapöydässä tunnelman pysymään hyvänä ja kannustavana, mahdollistaa se uusien asioiden opettelun helpommin. Pienet konstit eivät vaadi paljon aikaa ja voimia, mutta elävöittävät usein samanlaisina toistuvia ruokahetkiä ja tuovat erityistä hohtoa arjen askareisiin. Kieltämisen ja komentamisen sijaan kerro lapsellesi, mitä kaikkea hän voi ja osaa jo tehdä. Pyri lisäämään puhetta hyvistä asioista.
  • Pienet askeleet toimivat. Vanhojen tottumusten muuttaminen kerralla onnistuu harvoin. Lapset pitävät tutuista tavoista ja kiintyvät uusiin kokeiluihin toiston kautta. Aloita siis pienistä jutuista ja rakenna niiden päälle pikkuhiljaa. Tällä viikolla keskityn antamaan hyvää palautetta lapsen käytöksestä pöydässä. Ensi viikolla rohkaisen joka päivä lasta maistamaan, haistamaan tai kokeilemaan uutta vihannesta (ja teen sen myös itse). Muista nauttia matkasta! Kaikista ei tule joka maun kulinaristeja, mutta yritys voi olla hauska kokemus. ”Muistatko äidin ilmeen, kun äiti maistoi sitruunaa.”
  • Mistä aika yhteiseen liikkumiseen? Raivaa aikaa yhteisille liikuntahetkille yksinkertaistamalla elämää. Tutki kalenteria ja etsi aukkoja, jolloin koko perheen yhteinen liikunta voisi olla mahdollista. Löytyykö yhdessäolon aikaa parhaiten viikonlopuista vai jääkö arki-iltoihin sopivia taukoja pienellekin yhteiselle liikuntatuokiolle? Koko perheen liikunnan ei kuitenkaan tarvitse olla viimeisen päälle suunniteltua toimintaa. Joskus voi vaan pukeutua sään mukaan ja lähteä ulos ihmettelemään.
  • Suunnittelu kannattaa. Kokeile suunnitella tulevan viikon ruokalista etukäteen, sillä se vähentää paniikinomaisia kohtaamisia tyhjän jääkaapin kanssa. Rauhan ja sovun ylläpitäminen on hankalaa, jos kaikki ovat nälän nuuduttamia. Ruoka- ja kauppalistan tekeminen saattaa aluksi tuntua työläältä, mutta viikkojen kuluessa valmiita kaavoja voidaan helposti toistaa ja varioida pienin muutoksin. Kokeile kokkaamista viikonloppuna sekä ruoan pakastamista kiireisten arki-iltojen varalle. Päästä myös lapset vaikuttamaan valintoihin! Sydänmerkki sivuilta löydät hyviä arjen reseptejä.
  • Rohkeasti kokeilemaan. Tarjoa lapselle mahdollisuuksia kokeilla erilaisia liikunnan muotoja ja anna lapsen itse löytää suosikkinsa. Liikkumaan motivoimiseen tarvitaan muutakin kuin muistuttelua siitä, että liikunta tekee kaikille hyvää. Saisiko liikunnan tuntumaan yhtä hauskalta ja innostavalta kuin leikkimisen. Sama pätee kokeiluihin keittiössä: tarjoa lapselle mahdollisuuksia tutustua erilaisiin ruokiin, mutta jätä tykästyminen lapsen omaksi päätökseksi.
  • Meidän perheen perinteet. Perheen rutiinit ja tavat ovat lapsille tärkeitä. Perinteet saavat tapahtumat tuntumaan erityisiltä ja jännittäviltä sekä herättävät innostunutta odotusta, turvallisuutta ja jatkuvuutta. Millaisista erityishetkistä teidän perheenne nauttii ja miten niitä voitaisiin tarpeen vaatiessa muokata terveellisempään suuntaan?
  • Rajoitamme ruutuaikaa. Yhteinen päätös vähentää ruutujen äärellä vietettyä aikaa koskee sekä lapsia että aikuisia. Lue lisää viriketulvan hallitsemisesta täältä.
  • Kannusta ja palkitse onnistumisesta. Pienet palkinnot tekevät uusien tottumusten omaksumisesta mukavampaa. Anna lapselle positiivista palautetta kehujen ja kannustuksen muodossa. Konkreettisiksi palkinnoiksi olisi hyvä keksiä syötävien herkkujen sijaan jotain muuta erityistä. Miltä kuulostaisi koko perheen yhteinen lautapeli-ilta tai lapsen mielimusiikin konsertti kotona? Muista, että myös vanhemmat ovat ansainneet palkintonsa. Kokeilkaa Supersankarin harjoituspolkua.
  • Tietotulvasta meidän perheelle sopivat valinnat. Omalle perheelle sopivien konkreettisten tavoitteiden suunnittelu on helpompaa, kun apuna on asiantuntijoiden tiedot ja vinkit. Neuvokas perhe -sivuilta löytyy neuvoja kasviksia karttavan lapsen vanhemmille sekä tietoa muun muassa lapsille sopivasta ateriarytmistä ja myönteisen ruokapuheen merkityksestä. Tavoitteena ei ole täydelliset terveysvalinnat, vaan omalle perheelle sopivien uusien tapojen harjoittelu ja oppiminen.

 

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset