Ruokarohkeutta voi oppia harjoittelemalla
Osa lapsista ovat luontaisesti ruokarohkeita maistelijoita, mutta moni lapsi on epäilevä uusien makujen äärellä. Kurkkaa vinkit ruokarohkeuden harjoitteluun.
Osa lapsista (ja aikuisistakin) on ”ns. supermaistajia”. Heillä maku-aistimukset ovat voimakkaampia kuin toisilla, suun aistinsolut ovat hyvin herkkiä ja siksi he maistavat esim. karvaan maun hyvin vahvana. Tämä voi olla yksi syy, miksi joillekin lapsille ruokaoppiminen on hidasta. Vanhempaa lapsen valikoiva syöminen ja nirsoilu saattaa turhauttaa, mutta ruokarohkeutta tai maistamisrohkeutta voidaan oppia harjoittelemalla.
Taito, jota harjoitellaan ja miten edetään:
- Mieti lapsen kanssa mikä olisi taito, jota lapsen pitäisi oppia? Mitä hyötyä siitä olisi lapselle? Käännetään haasteelliset asiat taidoksi, jota harjoitellaan. Esim. Ruokarohkeus, pöydässä pysymisen taito tms. Taidon nimi voi olla myös hauska kuten; Prinsessa Saisinko soppaa-taito tai Rolle Rohkean perunataito.
- Sopikaa miten taitoa harjoitellaan ja miten lapsi toivoo, että häntä kannustetaan. Kannustaminen on tärkeää ja lapsi motivoituu harjoittelusta, kun saa pienestäkin oikeansuuntaisesta toiminnasta kannustavaa palautetta.
- Taidon harjoittelun apuna voi käyttää Supersankarin harjoittelupolkua-materiaalia, johon lapsi saa merkinnän harjoittelusta (ei onnistumisesta).
- Jos lapsella on ”En tykkää” –puhetta, sivuutetaan se ja kehutaan jostain mikä jo onnistuu.
Esimerkki vaiheista, joilla voidaan harjoitella uuteen ruoka-aineeseen tutustumista:
- Aluksi riittää, että tutkitaan esim. tomaattia yhdessä – miltä se tuntuu, tuoksuu, näyttää tai kuulostaa, kun sen pintaa taputtaa, hankaa tai leikkaa.
- Seuraavassa vaiheessa tomaatti voi käydä lautasella vierailemassa ilman maistamispakkoa.
- Seuraavassa vaiheessa voidaan käyttää tomaattia huulilla huulipunamaisesti, jolloin saadaan pieni makuaistimus mukaan.
- Seuraavaksi tomaatin pala käy vain suussa ja voi palata lautaselle. Lapsen ei tarvitse purra tai niellä, jos se tuntuu vaikealta.
- Kun lapselle tulee turvallinen ja luottavainen olo, maistaminen ja syöminen helpottuvat vähitellen.
- Iloitaan edistymisestä, kannustetaan ja otetaan tarvittaessa aikalisä, jos takapakkeja tulee.
- Ei syyllistetä lasta ruuan jättämisestä, on jo hyvä askel, kun uusi ruoka pääsee lautaselle.
- Tärkeää on välttää ruokapöydässä taistelua. Pyri panostamaan hyvänmielen puheeseen.
Lue lapselle: Rotta Ronkeli harjoittelee maistamisrohkeutta
Pienille lapsille usein tarinat toimivat hyvin ja voitkin kokeilla kertoa lapselle Rotta Ronkelista, joka harjoittelee maistamisrohkeutta oheisen pienen tarinan avulla:
- Olipa kerran Rotta Ronkeli, joka oli asunut koko elämänsä kauniin pellon laidalla. Rotta Ronkeli eli hyvää elämää maalla ja nautiskeli rauhallisesta maalaiselämästä, jossa tapahtui harvoin mitään yllättävää. Rotta tykkäsi syödä kärpäsiä ja oli hyvä saalistamaan niitä. Mutta eräänä päivänä kävi niin, että Rotta Ronkeli hyppäsi vahingossa kärpäsiä pyydystäessään peräkärryyn. Peräkärry oli kiinni autossa, joka oli käymässä maalla ja kun auto lähti liikkeelle, kulki Rotta Ronkeli sen mukana kaupunkiin. Kaupungissa oli vaikka mitä ihmeteltävää. Rotta kuljeskeli ihmetellen kaduilla ja löysikin pian uuden mukavan kodin pienen kaupan kellarista. Ja sieltä hän löysi myös uusia ystäviä. Mutta kärpäsiä, joita rotta rakasti syödä oli paljon vähemmän. Mitä muut rotat söivät? Kasviksia, joita kellarissa riitti. Mutta ne olivat Rotta Ronkelin mielestä hieman epäilyttäviä.
- Rotta päätti, että hän harjoittelee maistamaan ensimmäisenä uutena ruokana paprikaa, koska niitä oli kellarista paljon.
- Aluksi hän tutki paprikaa – miltä se tuntuu, tuoksuu, näyttää tai kuulostaa, kun sen pintaa taputti, hankasi tai vähän leikkasi pikku veitsellä.
- Sitten hän päätti, että paprika voi seuraavina päivinä käydä hänen lautasellaan vierailemassa, ilman että hänellä olisi pakko sitä maistaa.
- Seuraavaksi hän käytti paprikaa huulillaan kuin huulipunaa, ja sai samalla jo pienen makuaistimuksen. Ahaa, tällainen maku. Ja miltä se tuntui. Kovalta ja pehmeältä yhtä aikaa.
- Sitten oli jännitä päivä: Paprikan pala kävi Rotta Ronkelin suussa, mutta hän päätti, että se voi palata vielä lautaselle, jos en halua nielaista. Olen kyllä rohkea rotta- hän kannusti itseään.
- Kun rotta toisti tätä muutamana päivänä, hänen rohkeutensa kasvoi ja turvallinen olo lisääntyi, maistaminen ja syöminen helpottuivat vähitellen. Toiset rotat kehuivat häntä kovasti, kun hän oppi.
- Rotta Ronkeli uskalsi syödä paprikaa ensin pienen palan, sitten vähän isompia paloja ja vähitellen myös eri värisiä paprikoita.
- Jee!!! Nyt Rotta Ronkeli iloitsi oppimisestaan, koska paprikoita näytti riittävän ruuaksi uudessa kodissa. Olenpa minä rohkea, tuumasi Rotta. Ehkä vaihdankin nimeni Rotta Rohkeaksi.