Juomat lasten ruokavaliossa
Vesi, maito, mehu, limsa - jokaisella juomalla on oma paikkansa.

Nestemäisenä juotavien juomien laatua on hyvä tarkkailla ruokavaliossa aivan kuten ruokaakin. Juomien energiamäärä saattaa vaikuttaa pieneltä, mutta käyttötiheyden vuoksi ne voivat olla merkittävä energianlähde. Lisätyn sokerin ja turhan energian haittojen lisäksi juomien happamuudella ja hapoilla on vaikutusta hampaiden terveyteen.

Tarkasta tästä listasta, kuinka hyvin teidän perheenne juomatottumukset vastaavat lapsille kohdistettuja suosituksia.

  • Vesi on paras janojuoma. Raikkaassa vedessä ei ole energiaa eikä hampaille haitallisia happoja.
  • Rasvatonta maitoa ja piimää hörpätään ruoan ja välipalan kyytipojaksi. Maitovalmisteita tarvitaan varsinkin niiden sisältämän kalsiumin ja D-vitamiinin vuoksi. Yhteensä 3–4 lasillista maitoa, piimää, jogurttia, rahkaa tai viiliä päivässä riittää turvaamaan lapsen kalsiumin saannin.
  • Soija-, riisi- ja kaurajuomia voidaan tarvittaessa käyttää maidon sijasta.
  • Täysmehua voi juoda pienen lasillisen päivässä esimerkiksi aamiaisen yhteydessä. Mehut kannattaa tarjoilla vedellä kevyemmiksi laimennettuina, sillä täysmehuissakin on rutkasti hedelmien omaa sokeria. Täysmehut ja nektarit eivät kuitenkaan riitä hedelmien korvaajiksi.
  • Mehut ja limsat sopivat juhlajuomiksi. Juhlahumussakaan niitä ei kannata kulautella pitkin päivää, sillä sokerit ja hapot koettelevat hampaiden kestävyyttä.
  • Energiajuomia tai kofeiinipitoisia virvoitusjuomia ei suositella lainkaan alle 15-vuotiaille. Lapsille kofeiini saattaa aiheuttaa jo pieninä annoksina mm. sydämentykytystä ja vapinaa.
  • Vitamiineilla ja kivennäisaineilla täydennetyt juomat eivät ole lapsille tarkoitettuja.