Lapseni ei syö kasviksia! Mitä tehdä?
Mikä neuvoksi, kun lapsi nirsoilee kasvisten kanssa?

Porkkanat ja parsakaalit jäävät lautaselle päivä toisensa perään. Mikä neuvoksi, kun lapsi ei suostu syömään kasviksia?

Pääsääntönä on, että lapsenkaan ei tarvitse tykätä kaikesta ruoasta. Kasvisten kanssa nirsoilusta huolestutaan usein turhan aikaisin. Armollisuus sekä lasta että itseä kohtaan on paikallaan, kun opetellaan syömään monipuolisesti ja terveellisesti.

Värikkäissä hedelmissä, marjoissa ja kasviksissa on paljon potentiaalia lasten ruokasuosikkilistan kärkipaikoille kipuajiksi. Erilaisiin makuihin herkästi reagoivalle lapselle täytyy kuitenkin antaa aikaa ja monia mahdollisuuksia tottua kasvisten, hedelmien ja marjojen happamaan makumaailmaan.

Meillä lapset alkoivat syödä kasviksia, kun saivat itse nyhtää ne kasvimaasta. Ja keväällä istuttaa taimet, taimet maahan jne. –Äiti 27v, 2 lasta.

Kuinka teen kasviksista houkuttelevia lapsen silmissä?

Syömiseen liittyvän ongelman voittaminen onnistuu parhaiten, jos uuden taidon oppimisesta tulee lapsen ikioma tavoite. Anna lapsen itse päättää, minkä kasviksen tai hedelmän syömistä ryhdytte yhdessä mietityin keinoin opettelemaan. Näin tavoitteen saavuttaminen ei jää vain vanhemman asettamaksi käskyksi, vaan siitä tulee lapselle mielekäs projekti. Ensimmäiseksi tavoitteeksi riittää nuuhkaisu, sitten nuolaisu ja vähitellen pienen palasen haukkaaminen.

Myös aistioppimisesta voi olla apua ruokavalion monipuolistamisessa. Leikinomaisesti haistamalla, maistamalla, kuvailemalla ja käsittelemällä erilaiset ruoka-aineet tulevat tutuiksi ja näin helpommin lähestyttäviksi.

Porkkanatikut kermaviilidipissä pystyssä → dippisiili. –Äiti 42 v, 4 lasta.

Voinko pakottaa lapseni syömään kasviksia ja hedelmiä?

Hyvän perusohjeen mukaan lapsi saa itse päättää, mitä ja kuinka paljon syö. Vanhemman tehtävänä on omien voimavarojensa mukaan tarjota mahdollisuus monipuoliseen ruokavalioon.

Syömistilanteen tulisi olla ennen kaikkea rento ja positiivinen tapahtuma. Pakottaminen, tuputtaminen ja uhkailu lisäävät stressiä ruokapöydässä. Ruokailuhetkien myönteisen ilmapiirin vaaliminen on tärkeää, mutta käytännössä usein haasteellista toteuttaa.

Miten menetellä, kun ruokariita syntyy ja kiukkukohtaus iskee ruokapöydässä?

Syömättä jättämisestä ei tarvitse tehdä suurta numeroa. Huomiota kaipaava lapsi tyytyy myös negatiiviseen palautteeseen. Jos lapsi ei saavuta mitään syömättä jättämisellä, on hänellä yksi merkittävä syy vähemmän ruokapöydässä kiukutteluun.

Hullunkuriset mielikuvat auttavat pientä lasta pääsemään harmituksen yli. Taikalusikan ilmestyminen pöytään tai hyppysellinen ihmepulveria ruoan päälle voivat helpottaa, kun kiukku valtaa pikkuruokailijan mielen.

Turhaudun helposti, kun lapseni ei suostu syömään kasviksiaan. Missä vaiheessa pitäisi olla oikeasti huolissaan?

Hermostuminen on inhimillistä ja huolehtiminen kuuluu vanhemmuuteen. Lapsen ruokahalu ja jopa mieltymykset vaihtelevat päivästä ja ikävaiheesta toiseen. Tilanteet muuttuvat, joten huoli on useimmiten turhan aikaista hätäilyä. Ruoka ei aina maistu eikä sen tarvitsekaan.

Monipuolisesti syömään oppiminen on tärkeä taito, mutta aivan kaikkea ei tarvitse oppia syömään.

Voimia kasviskammon nujertamiseen!

Vinkit kasvisten tarjoiluun

  • Tarjoa kasviksia sitkeästi osana jokaista ateriaa.
  • Osoita pitäväsi kasviksista itse.
  • Asettele kasvikset lautaselle selkeästi toisistaan erillisiksi ryhmiksi.
  • Pidä hedelmiä ja kasviksia helposti saatavilla kotona – esillä olo myös helpottaa niiden muistamista.
  • Ota lapsi mukaan viikon ruokalistan suunnitteluun.
  • Varatkaa aikaa kiireettömille kauppareissuille aina toisinaan. Tutkikaa erilaisia hedelmiä, juureksia ja kasviksia, joista lapsi saa valita mieleisensä.
  • Valmistakaa ruokaa yhdessä. Kykyjensä mukaan lapsi voi osallistua kasvisten pesemiseen, kuorimiseen, pilkkomiseen, raastamiseen tai paistamiseen.
  • Värikkäissä pirtelöissä hedelmät ja marjat saattavat maistua. Lapsi voi itse surauttaa oman terveysjuomansa.
  • Anna lapsen sekoittaa salaatti omalle lautaselleen tarjolla olevista raaka-aineista.
  • Varaa jääkaappiin valmiiksi kuorittuja ja lohkottuja kasviksia ja hedelmiä välipalaksi.
  • Rakentakaa keittiöön pieni ruukkupuutarha. Omasta yrttiruukustaan lapsi voi napata makua lautaselleen.
  • Mahdollisuuksien mukaan kasvattakaa yhdessä kasviksia tai poimikaa marjoja.

Lapsi syö mistä pitää. Pitää siitä, mikä on tuttua. Tutuksi tulee se, mitä on saatavilla. (Susanna Angle)

 

Lue lisää:

-10 vinkkiä nirsoiluun ja valikoivaan syömiseen

-Houkuttelevat hedelmät ja kasvikset

-Myönteinen ruokapuhe

-Kasvikset osaksi jokaista ateriaa