Siirry sisältöön

Liikkujatyypit

Liikutko mieluummin yksin vai ryhmässä, ohjatusti vai omaehtoisesti? Nautitko kilpailemisesta, itsesi uuvuttamisesta vai rauhallisesta liikkeestä? Erilaiset liikkujatyypit tykkäävät ja motivoituvat erilaisesta liikkumisesta. Jaana Karin väitöskirja esittelee seitsemän erilaista liikkujatyyppiä.

Aikuisen suhde liikuntaan vaikuttaa myös siihen, miten ohjaat, kannustat ja kasvatat lapsia liikunnan parissa. Tässä artikkelissa pääset tutustumaan aikuisten liikkujatyyppeihin ja pohtimaan omaa liikkujatyyppiäsi.  Voit myös tarkkailla, minkälainen liikkuja lapsesi on. Muista, että lapsen liikuntaidentiteetti vasta kehittyy eikä tarkka tyypittely ole tarpeen. Saat konkreettisia vinkkejä, miten pääsette lapsesi kanssa yhdessä nauttimaan liikkumisesta ja vinkkejä, miten voit tukea lapsesi liikuntasuhteen vahvistumista.

Elämysliikkuja

Arvostan liikunnassa siitä saatavia elämyksiä – mukavia ja miellyttäviä fyysisiä, psyykkisiä, sosiaalisia tai esteettisiä kokemuksia ja elämyksiä. Liikkujana olen MUKAVUUDENHALUINEN LIIKKUJA. Liikun omaan tahtiini. Ulkopäin asetetut liikkumistavoitteet tai -ohjeet ahdistavat minua.

Liikunta on minulle väline saavuttaa esteettisiä, ruumiillisia ja sosiaalisia kokemuksia. Se antaa myös mahdollisuuden luovuuteen ja itseni ilmaisemiseen. Liikkuminen voi olla määrältään vaihtelevaa.

Liikuntaan motivoitumistani helpottaa, kun liikuntaa tulee ”pakollisena” työmatkaliikuntana, fyysisenä työnä tms. Liikun mielelläni luonnossa, koiran kanssa tai yhdessä ystävien kanssa ja silloin, kun saan kokeilla ja oppia uutta sekä liikkua omaan tahtiini.

Tulosta tästä

Terveyden korostaja

 

Arvostan liikunnassa sitä, että liikunnalla voin hoitaa terveyttäni ja edistää hyvinvointiani.

Liikkujana olen KUNTOILIJA. Liikun omien tavoitteitteni ohjaamana ja omaa fyysistä ja psyykkistä kuntoani hoitaen. Liikunta on minulle väline saavuttaa terve ja hyvä elämä. Liikkuminen jatkuu säännöllisenä ja kuuluu kiinteästi arkeeni.

Liikuntaan motivoitumistani helpottaa, kun saan seurata (mittauksilla) itsessäni erilaisia liikunnan aikaan saamia terveysvaikutuksia ja kunnon kehittymistä.

 

Tulosta tästä

Uurastaja

Arvostan liikunnassa määrällisesti riittävää harjoittelua ja liikkumista – uurastamista liikunnan parissa.

Liikkujana olen AHKERA LIIKKUJA. Suunnittelen liikkumiseni etukäteen. Mittaan ja lasken liikkumiseni. Liikkumattomuus aiheuttaa minulle syyllisyyttä. Liikunta on minulle väline saavuttaa tyytyväisyys itseeni. Liikkuminen kuuluu elämääni tärkeänä osana. Toisaalta liikkuminen voi jäädä hyvin vähäiseksi, jos elämään ilmestyy jokin muu tärkeämpi ”työ,” jonka parissa uurastaa.

Liikuntaan motivoitumistani helpottaa, kun teen itselleni viikko-ohjelman, johon sisältyy liikuntaa. Mittaan ja lasken suoritukseni ja nautin tekemästäni työstä. Palkitsen itsesi etukäteen suunnitellulla vapaapäivällä.

Tulosta tästä

Liikunnan kolhima

Arvostan liikunnassa hyvää ohjausta ja kannustusta asiantuntijalta. Olen joutunut kokemaan liikunnallisen itsetunnon kolhuja ja pidän itseäni heikkona liikkujana.

Liikkujana olen VÄHÄN LIIKKUVA. Pidän joistakin liikuntamuodoista. Haluaisin innostua liikunnasta ja liikkua aiempaa enemmän. Liikunta on minulle asia, joka on aiheuttanut epäonnistumisen ja huonommuuden kokemuksia. Kielteiset liikuntakokemukset ovat saaneet kehoni tuntumaan puutteelliselta. Liikkumiseni voi lisääntyä ja voin kehittyä jopa intohimoiseksi liikkujaksi, jos saan hyvää ohjausta, kannustusta ja onnistumisen kokemuksia.

Liikuntaan motivoitumistani helpotta hyvä ohjaus ja se, että aloitan liikkumiseni lajista, joka ei vaadi erityistaitoja tai kuntoa. Kun huomaan oppivani ja kehittyväni, innostun lisää liikkumisesta. Minun pitää ylittää ”kipupisteeni”, jotta rohkaistun lähtemään liikkeelle.

Tulosta tästä

Kilpailija

 

Arvostan liikunnassa menestymistä ja kehittymistä. Minulle on tärkeää liikkumisessa tulokset ja saavutukset.

Liikkujana olen HYVÄ LIIKKUJA. Liikunta on minulle väline saavuttaa voittoja ja menestystä.

Liikkuminen voi jäädä vähäiseksikin ellei liikkumisesta ole tiedossa menestystä tai palkintoa. Eli jos en voi liikkumisellani saavuttaa jotain, en liiku välttämättä lainkaan. Kisat ja saavutukset innostavat minua.

Liikuntaan motivoitumistani helpottaa, kun seuraan ja analysoin kuntoani/taitojeni kehittymistä. Otan tavoitteen, johon tähtään. Hankin valmentajan tai treenikaverin, jonka kanssa voin seurata edistymistäni.

Tulosta tästä

Liikunnan tuottaja

Arvostan liikunnassa sitä, että saan ohjata ja innostaa muita liikkujia. Olen omien urheilusaavutusten ja osaamisen myötä innostunut järjestämään liikuntaa muille.

Liikkujana olen AKTIIVINEN LIIKKUJA. Minulla on monipuolinen liikuntahistoria ja tykkään liikunnasta. Liikunnan ohjaaminen ja opettaminen ovat minulle nautinto. Liikunta on minulle väline saavuttaa elämyksiä ja pätevyyden kokemuksia sekä nautintoa siitä, että saan ohjata liikuntaa muille. Liikunta on tärkeällä sijalla elämässä, mutta liikunnan tuottamiseen suuntautuminen voi vähentää omaa liikkumista.

Liikuntaan motivoitumistani helpottaa, kun saan ohjata tai järjestää liikuntaa muille ja liikkua siinä samalla itsekin.

Tulosta tästä

Liikunnan suurkuluttaja

Arvostan liikunnassa lähes kaikkea. Rakastan liikkumista. Liikkujana olen ELÄMÄNTAPALIIKKUJA. Innostun kaikesta liikunnasta. Huolehdin aina siitä, että pääsen liikkumaan.

Liikunta on minulle välttämätöntä, keskeisellä sijalla elämässäni ja elämäntapa. Liikkuminen on eri muodoissaan mukana arjessa elämäntilanteesta riippumatta.

Liikuntaan motivoitumistani helpottaa rakkauteni ja vahva suhteeni liikuntaan. Minulla ei ole vaikeuksia lähetä liikkeelle!

Tulosta tästä

Lapsen kanssa liikkumaan – muistilista vanhemmalle

  • Tunnustele itseäsi, millainen liikkujatyyppi olet ja miten se heijastuu siihen, millaisia liikuntatilanteita tarjoat lapsellesi.
  • Mitä teidän perheessä pidetään liikuntana? Kauppamatkojen kävely, soutaminen, metsäkävelyt ja moni muu arkinen puuha on liikkumista.
  • Puhu lapselle liikunnasta ja liikkumisesta myönteisesti. Voitte seurata liikuntaan liittyvää uutisointia tai penkkiurheilla lapsen kanssa yhdessä. Liikuntasuhde vahvistuu ja kiinnostus liikuntaan kasvaa myös liikuntaan liittyvän tietoisuuden kasvaessa.
  • Hyväksy kaikkien liikkujatyyppien tasa-arvoisuus. Lapsesi liikkujatyyppi ei välttämättä ole sama kuin sinun – erilaisuus on mahdollisuus joka voi vahvistaa teidän molempien liikuntasuhteita.
  • Kuuntele lastasi ja seuraa hänen puuhiaan. Tarjoa hänelle kokemuksellisesti erilaisia liikuntatilanteita ja seuraa, millaisista liikuntatilanteista lapsesi näyttää nauttivan. Kehu lasta jo yrittämisestä.
  • Suunnittele liikuntahetkiä yhdessä lapsesi kanssa. Näin lapsesi liikkujatyyppi tulee huomioiduksi.

Haku

Löytyi 0 tulokset