Aamiainen
Aamiainen - leipä ja hedelmä
Aamiainen houkuttelee heräämään uuteen päivään.

Millainen on päivän alku teidän perheessänne? Ehtivätkö kaikki syömään aamiaisen? Tämä pieni, mutta merkityksellinen ateria rakentaa päivällemme tasapainoisen perustan. Aamupalan nauttiminen on tärkeä teko terveyden hyväksi.

Lautasmalli avuksi lapsen aamupalalle

Terveellinen aamiainen on helppo koostaa lautasmallin avulla.

  • Kuitupitoiset täysjyväviljavalmisteet käynnistävät aamun lempeästi. Puuro voi olla muutakin kuin kauraa. Kokeile rohkeasti vaikkapa ohraa, mannaa, riisiä tai hirssiä. Sokerittomasta myslistä ja marjoista rasvattoman maidon tai maustamattoman jogurtin kera syntyy sukkelasti tarjottavaa. Myös vähäsuolainen täysjyväleipä on herkullinen aloitus aamulle.
  • Aamupalan toinen kolmannes täyttyy tuoreista kasviksista, hedelmistä ja marjoista. Leivän päälle voidaan oman maun mukaan valita salaattia, kurkkua, tomaattia tai paprikaa. Marjat ja hedelmät maistuvat puuron, myslin ja murojen kanssa, smoothieksi sekoitettuna tai ihan sellaisenaan.
  • Lapsen aamupalaan on hyvä kuulua rasvatonta maitoa tai muita maitovalmisteita. Lasillinen maitoa sopii aamupalan kyytipojaksi. Jogurtti, rahka tai raejuusto tuovat vaihtelua aamuihin.

Toteutustapoja monipuolisen aamiaisen rakentamiseksi on monia. Erilaisten kokeilujen kautta kaikki perheenjäsenet voivat varmasti löytää maistuvan vaihtoehdon aamuunsa.

Vauhdikkaan aamun pelastaa jo illalla valmiiksi jääkaappiin valmistettu leipä, marjajuoma tai tuorepuuro. Myös pitkän kypsymisajan vaativan puuron voi valmistaa edellisenä iltana. Kiireenkin keskellä on tärkeää napata edes hedelmä mukaan matkalla syötäväksi.

Aamupalan plussat

  • Monipuolinen aamiainen on tärkeä verensokerin säätelytekijä, sillä se hillitsee verensokerin nopeita nousuja päivän mittaan. Tasainen verensokeri pitää nälän loitolla ja painon hallinnassa.
  • Aamiainen on ruokarytmin kulmakivi.
  • Kunnon aamupala takaa vireyden aamupäivän ajaksi. Nälkäisenä ei jaksa keskittyä, saati oppia uutta.

Entä jos ruoka ei aamulla maistu?

Kaikille aamupala ei välttämättä maistu heti heräämisen jälkeen. Edes pienen leipäpalan tai hedelmän syöminen olisi kuitenkin tärkeää. Jos aamupala on hyvin pieni ja lounaaseen on aikaa, lapsi tarvitsee aamupäivällä pienen välipalan.

Jos ruoka ei aamuisin tunnu maistuvan, syynä voi olla liian runsas iltasyöminen tai huonosti nukuttu yö. Aamulla ei myöskään ole nälkä, jos päivän mittaan ja yötä vasten napostellaan sokeripitoisia välipaloja.