Hyppää sisältöön

6 vinkkiä miten tukea lapsen kehotyytyväisyyttä 

Lasten kasvaminen ulkonäkökeskeisessä ja visuaalisessa maailmassa altistaa kehon jatkuvalle tarkkailulle yhä aiemmin. Aikuisilla on tärkeä rooli tukea lasten terveen kehosuhteen kasvua. Oma keho ja sen tuntemukset ovat tärkeitä tulla tutuksi pienestä pitäen.  

Neuvokas perhe -tiimi
Julkaistu 7.1.2021

Elämme hyvin ulkonäkökeskeisessä maailmassa, jossa oma kehosuhde vääristyy helposti. Kuva- ja videomaailma sekä sosiaalinen media selfiekuvineen ja ammattivaikuttajineen, altistavat jatkuvalle vertailulle. Se miltä asiat näyttävät voi tulla tärkeämmäksi kuin se miltä ne tuntuvat. Lapset ja nuoret, joiden keho ja mieli vasta kehittyvät, ovat erityisen alttiita muiden vaikutukselle – kasvotusten tai ruudun välityksellä.

Aikuisen mallilla on merkitystä 

Esimerkiksi tammikuussa laihdutusviestintä korostuu, ja lapset altistuvat aikuisten kehotyytymättömyydelle. Aikuisten oman painonhallinnan näkökulma tai laihdutus eivät kuulu lapsen maailmaan. 

Neuvokas perheen tuoreissa perhekyselyissä (12/2020) suurin osa (60%vanhemmista arvioi lapsensa olevan erittäin tyytyväinen kehoonsaVanhempien tyytyväisyys omaan kehoonsa oli selvästi vähäisempäävain vajaa kymmenes (8%) vastaajista oli erittäin tyytyväisiä kehoonsa. Todella tärkeää onkin vanhempana pysähtyä tunnistamaan, miten itse puhuu omasta liikkumisestaansyömisestään ja kehostaan. Jos huomaa oman puheensa olevan negatiivista, on seuraava askel muuttaa puhettaan hiljalleen myötätuntoisemmaksi ja armollisemmaksi. Sisäisen puheen ja sanojen muuttaminen ei ole helppoa, ja siihen kannattaakin pyytää apua tarvittaessa.

Kehu ja kannustus on jokaisen lapsen oikeus 

Vanhempien ja kaikkien lasten kanssa toimivien aikuisten pitää tiedostaa miten paljon merkitystä lapselle on aikuisten sanoilla ja kehuillaKehuja ja kannustusta pitää lasten saada tasapuolisesti – ei vain esimerkiksi onnistumisesta. Myös yrittämisestä on tärkeä kehua. 

Lapset ovat taitavia aistimaan aikuisten ajatuksia ja arvomaailmaa. Siksi hyväksyvä ja arvostava katse, teot ja sanat ovat erittäin tärkeitä lasten kanssa toimiessa. Kehujen ja kannustamisen avulla lapsi oppii parhaiten. Minä olen tärkeä ja minun kehoni on hieno sekä osaava. Tämän pitäisi välittyä lapselle aikuisten puheesta ja rakastavasta katseesta. 

Tietoisuusharjoituksilla keho tutummaksi 

Hyppivä mieli ja jatkuvat ärsykkeet varastavat huomiomme. Tietoisuustaitojen harjoittelu auttaa tutustumaan omaan kehoon. Mindfulness– ja läsnäoloharjoitukset auttavat lasta tulemaan tietoisemmaksi omasta kehosta ja sen tuntemuksista. Miltä hengitys tuntuu? Missä jännitys tuntuu?  

6 vinkkiä miten tukea lapsen kehotyytyväisyyttä 

  • Suhtaudu positiivisesti omaan kehoosi. Älä puhu lapsen kuullen omasta, lapsen tai muiden painosta ja ulkonäöstä. Karsi laihdutuspuhe. 
  • Keskity kehon toiminnallisuuteen ulkonäön sijaan. Mitä kaikkea keho pystyy tekemään? Mitä uusia taitoja olet oppinut? Montako kertaa olet nauranut tänään? 
  • Keskustele lapsen kanssa visuaalisesta maailmasta. Videot ja kuvat eivät ole aina totta. Suuri osa esimerkiksi kuvista on paljon käsiteltyjä 
  • Opetelkaa pysähtymään ja tunnistamaan kehon tuntemuksia ja ajatuksia kehoon liittyen. Lapsen kanssa voi tehdä läsnäolo- ja rentoutusharjoituksia. Ruokapöydässä voi ohjata kysymään, miltä vatsassa tuntuu? 
  • Ruoka ja liikunta ovat ilon ja hyvän mielen asioita. Eivät rangaistuksen, palkitsemisen tai suorittamisen välineitä. 
  • Jokainen on ihana sellaisena kuin on, omanlaisenaan oikeanlainen. 

 

Lue seuraavaksi

Haku

Löytynyt 0 tulokset